© Siebe Riedstra, maart 2021

Brossé: Guilty Pleasures (21 walsen)

Eliane Reyes (piano)
Et'cetera KTC 1692 • 77' •
Opname: 25 okt. & 29 nov. 2020, Piano's Maene, Ruiselede (B)

Dirk Brossé (Gent, 1960) is een componerende dirigent die vooral actief is aan de onderhoudende kant van het muzikale spectrum: musical, film, toneelmuziek en concertmuziek met een lichte toets. In België is hij actief als gastdirigent en docent aan het Gents conservatorium, in Nederland kennen we hem van zijn succesvolle Star Wars Concerten met het Residentie Orkest. Sinds 2010 is hij ook in de Verenigde Staten werkzaam als music director van het Philadelphia Chamber Orchestra. Zijn werkzaamheden als dirigent staan even op een laag pitje, maar de coronabeperkingen gaven hem al direct een impuls tot componeren. In maart 2020 ontstonden zo Guilty Pleasures voor piano, een serie van 21 walsen in drie boeken van zeven: 1. A Day in the Life of a Waltz, 2. Always Time to Dance, 3. Waltz on the Road. In de toelichting (ook Nederlands) schrijft hij zelf:

‘Guilty Pleasures vertelt menselijke verhalen die zich afspelen in de verborgen kamers van ons onderbewustzijn. Ze onthullen onze wildste fantasieën en onstuitbare driften, onze intiemste gevoelens en diepste verlangens. Elke wals vertelt een eigen verhaal en elk verhaal baadt in zijn eigen muzikale microkosmos.'

Een bekentenis die weinig zegt over het muzikale idioom. Brossé is een muzikale kameleon die zich bedient van een veelheid aan stijlen, met als belangrijkste invloed zijn grote voorbeeld Leonard Bernstein. Muziek die hoorbaar de invloeden van de lichtere Europese klassieken en de Amerikaanse jazz gebruik maakt. Op uiterst plezierige wijze komt dat naar voren in het derde boek, waarin jazzy ostinati en de invloed van de minimalisten op ingenieuze wijze worden gecombineerd. Een aardige bijkomstigheid is dat een groot aantal van deze walsen ook voor de gevorderde amateur te behappen is. Pianiste Eliane Reyes wordt door de componist zelf aangeprezen als de ideale vertolkster, en de opname werd gemaakt op een Chris Maene straight strung concert grand, in het Belgische onderkomen van de firma Maene. Een instrument dat met zijn evenwijdige snaarbespanning voor een heerlijk sonore bas zorgt. Piet Meersschaut zorgde voor een perfect gerealiseerde en sfeervolle opname.