CD-recensie
© Siebe Riedstra, april 2017
|
Brilliant Classics bracht deze cd uit in 2017, maar de opnamedata maken duidelijk dat het hier om een veel oudere productie gaat. Gewoonlijk geeft Brilliant aan dat een uitgave in licentie is genomen, hier is dat niet gebeurd. Oorspronkelijk kwam deze cd uit op het Italiaanse label Bongiovanni. Vaak zijn opnamen gebonden aan een optie voor bepaalde tijd, waarna ze door de rechthebbende opnieuw vermarkt kunnen worden. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Antonio Maria Bononcini (1677-1726) was de jongere broer van Giovanni Bononcini, gevierd operacomponist en Händels rivaal in Londen. Antonio vestigde zich als maestro di cappella in Modena en kreeg een plaatsje in de muziekgeschiedenis door zijn Stabat mater voor vierstemmig koor en strijkinstrumenten. Door musicologen wordt het sinds enige decennia in één adem genoemd met het Stabat Mater van Pergolesi. In 1977 verscheen al een opname van die twee Stabat Maters op het label Decca, gedirigeerd door George Guest. Rinaldo Alessandrini kwam in 2012 met een registratie die door de Gramophone enthousiast ontvangen werd. Vergelijking van de drie kandidaten leert dat het niet bepaald gemakkelijk kiezen is. Guest is naar de huidige maatstaven hopeloos gedateerd. Alessandrini is op papier de beste kandidaat, maar blijft aan de behoudende kant met een klein koortje en een keurig strijkje. Aan de uitvoering van Velardi uit 1989 kleven smetjes, het is niet anders. De intonatie van de strijkers laat soms te wensen over, en de koorgedeelten (twee stemmen per partij) hadden iets meer repetitie kunnen verdragen. Solisten en dirigent, die toch de bulk van dit werk dragen, leveren echter een prima prestatie. Het aanvullende werk, de cantate Dio e la Vergine voor sopraan en bariton, werd een maand later in de San Marco te Milaan opgenomen. Het mist de geniale trekjes van het Stabat Mater, maar verschaft een aangenaam luisterkwartiertje. Wie op zoek is naar dit ondergesneeuwde Stabat Mater voor een schappelijke prijs, kan voorlopig nergens beter terecht dan bij deze heruitgave op Brilliant Classics. index |
|