CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2019 |
Het label Naxos zorgt er met de serie American Classics voor dat de wereld uitstekend op de hoogte wordt gehouden van het Amerikaanse componeren van gisteren en vandaag. Dat is geen sinecure, want er zijn daar honderden componisten actief, meestal verbonden aan evenzoveel universiteiten. Aan opdrachten geen gebrek, en dus al evenmin aan uitvoeringen. Zo maken we hier kennis met Victoria Bond (1945), een componiste die vooral carrière maakte als dirigent en organisator. Ze was de eerste vrouwelijke dirigent die afstudeerde aan de Juilliard School of Music in New York. Haar kameropera Clara, over Clara Schumann, werd tijdens de Osterfestspiele in april 2019 in première gebracht in Baden-Baden, met musici uit de Berlijnse Karajan-Akademie in de bak. Op deze cd staan vier relatief recente werken voor kleine bezettingen. Als eerste een kwintet voor fluit, klarinet, viool, cello en piano met de titel Instruments of Revelation (2010). Een toegankelijk en speels werk, maar tegelijk ook niet erg onderscheidend. Frescoes and Ash (2009) bedient zich van hetzelfde idioom, gaat over de historische uitbarsting van de Vesuvius in Pompeï, en is geschreven voor een ensemble van klarinet, strijkkwartet, contrabas, piano en slagwerk. Leopold Bloom's Homecoming (2011) is een zetting van teksten van James Joyce voor zang en piano, met een hoofdrol voor tenor Rufus Müller. Joyce's stream of conciousness voortgezet in klank. De cd besluit met Binary voor piano solo uit 2005, waarin pianiste Jenny Lin nullen en enen omzet in een Braziliaanse samba. Victoria Bond zorgde zelf voor de toelichting, en de tekst van Leopold Bloom's Homecoming is afgedrukt. De Nederlandse luisteraar vindt hier geen schokkende ontdekkingen, maar de muziek is alleszins onderhoudend, voortreffelijk uitgevoerd en uitstekend opgenomen. index |
|