Alwyn: Fluitconcert (orkestratie John McCabe)

Poulenc: Fluitconcert (orkestratie Lennox Berkeley)

Berkeley: Fluitconcert op. 36

Emily Beynon (fluit), BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Bramwell Tovey

Chandos CHAN 10718 • 78' •

Opname: oktober 2011, BBC Hoddinott Hall, Cardiff (VK)

De Berliner Philharmoniker hebben een Franse solofluitist, Emmanuel Pahud; het Koninklijk Concertgebouworkest heeft Emily Beynon, afkomstig uit Wales. Het muziekbedrijf is allang niet meer een lokale aangelegenheid. Gaan alle orkesten daardoor ongeveer hetzelfde klinken? Probeer ze maar eens uit elkaar te houden. Maar Pahud en Beynon hebben gelukkig allebei hun onvervreemdbare eigen geluid, zoveel is zeker. Emily Beynon laat dat horen op een cd die ze in haar geboorteland opnam, en waarin een viertal Britse fluitconcerten tot klinken komen. Aardige bijkomstigheid is dat maar één van de vier een origineel fluitconcert is: dat van Sir Lennox Berkeley, bevriend met en leeftijdgenoot van Benjamin Britten.

Berkeley was ook een groot bewonderaar van Francis Poulenc, en nam de moeite om diens schitterende fluitsonate in een orkestraal jasje te steken, waardoor het toch nog onder de Britse vlag mag meedoen in deze compilatie. De grote verrassing is echter het Fluitconcert van William Alwyn (1905-1985), die zijn carrière begon als solofluitist van het London Symphony Orchestra. Ook dit stuk is een bewerking: het origineel verscheen als Concerto for flute and eight winds, een veredeld nonet dat een zeer volwassen fluitconcert werd. Collegacomponist en meesterorkestrator John McCabe (1939) maakte er een orkestversie van die klinkt als een klok. Het langzame deel behoort tot de muziek die je beslist eenmaal in je leven gehoord moet hebben. Nu zijn zowel Alwyn als McCabe twee Britse componisten die als Geheimtipp aangemerkt mogen worden. Nieuwsgierige muziekliefhebbers kunnen zich wat Alwyn betreft uitleven op Naxos en Chandos, te beginnen met Lyra angelica voor harp en strijkorkest. McCabe heeft vooral faam verworven als pianist, maar is ook de auteur van een meesterlijk Concert voor Orkest en een prachtige liederencyclus, Notturni ed Alba, maar daarvoor is enige speurzin benodigd. Soms is de platencatalogus onbarmhartig.

Om de draad weer op te pakken: Emily Beynon heeft haar unieke, slanke en pure geluid ingezet voor een boeiend concert van vier stukken die het verdienen. Voor de liefhebbers van opera en Mozart is het openingswerk van deze schijf onweerstaanbaar. Jonathan Dove heeft op onnavolgbare wijze – en toch zeer navolgbaar – Mozarts Zauberflöte omgezet tot een concert voor toverfluit waartegen geen weerstand te bieden is. Laat u dus betoveren door deze Welshe fluitiste en haar musicerende landgenoten, die gedirigeerd worden door een andere componerende Brit, Bramwell Tovey.