© Siebe Riedstra, mei 2010

Bendix: Symfonie nr. 1 op. 16 – nr.2 op. 20 – nr. 3 op. 25 – nr. 4 op. 30.

Omsk Filharmonisch Orkest o.l.v. Evgeni Sjestakov.

Danacord DACOCD 436/7 • 133' • (2 cd’s)

Victor Bendix

In de Deense muziekgeschiedenis vormt Victor Emanuel Bendix (1851-1926) de schakel tussen zijn leraar Niels Gade (1817-1890) en de grootste Deense komponist Carl Nielsen (1865-1931). De jaartallen illustreren dat minder goed dan zijn symfonische ontwikkeling, die begint in de stijl van Gade, later sterke invloeden vertoont van Liszt en Wagner, om vervolgens in de Vierde symfonie (1905) uit te komen op een synthese die sterk aan Nielsen doet denken. Overigens was het falen van die vierde de reden dat Bendix in de laatste twintig jaren van zijn leven nauwelijks nog heeft gecomponeerd.

Het Deense label Danacord presenteert deze werken hiermee voor het eerst, en gelet op de kwaliteit ervan is het bijna onvoorstelbaar dat we daar bijna honderd jaar op hebben moeten wachten. Labelbaas Jesper Buhl trekt in zijn begeleidende tekst flink van leer tegen de ‘haatcampagne’ van de Deense muziekkritiek, en hoewel de fulminante toon van zijn geschrijf op de lachspieren werkt moet ik toegeven dat hij gelijk heeft: zelfs de New Grove schrijft over het ‘uitzichtloze conservatisme waarin Bendix verzandde’, daarmee totaal voorbijgaand aan de vernieuwingen in de vierde symfonie waar de hopeloos conservatieve Deense muziekkritici op stukliepen. Danacord bezorgde ons eerder het complete symfonische oeuvre van een andere onbegrepen Deen, Rued Langgaard (1893-1952), en moest daarvoor helaas uitwijken naar de Filharmonie van Lodz in Polen. Voor Bendix zijn ze een flink eind doorgereisd, want deze opnames vonden plaats in Omsk, West-Siberië. En daar beginnen dan ook de problemen, want de Filharmonie van Omsk doet weliswaar zijn uiterste best, maar de resultaten blijven magertjes. Bovendien komt de opnamekwaliteit nauwelijks boven een ééndimensionale radio-opname uit. Jammer, want dit is muziek die beslist de moeite van het beluisteren waard is. Nu maar wachten tot een Deens orkest de geest krijgt.