© Siebe Riedstra, april 2017

Beethoven: Pianoconcert nr. 4 in G, op. 58 (versie voor strijkkwintet)

Chopin: Pianoconcert nr. 1 in e, op. 11 (versie voor strijkkwintet)

See Siang Wong (piano), Gémeaux Quartet, Szymon Marciniak (contrabas)

RCA 88875061442 • 72' •

Opname: juli & oktober 2013, Radiostudio SRF, Zürich

Laat u niet misleiden door de opnamedata hierboven, deze cd kwam uit in 2017 en wordt gedistribueerd door Sony. Laat ook de naam van de pianist u niet op het verkeerde been zetten, want See Siang Wong (1979) werd geboren in Arnhem. Laat u ten slotte ook niet storen door het feit dat over deze pianist op de site van OpusKlassiek nooit een letter te lezen is geweest, ondanks het feit dat hij zes cd's opnam voor het label Decca, en een tiental voor labels als Harmonia Mundi, Novalis en Sony. De gemiddelde concertbezoeker - mezelf niet uitgezonderd - zal hem op de Nederlandse podia niet zijn tegengekomen. Het kan verkeren.

See Siang Wong studeerde aan het toenmalige Conservatorium van Arnhem bij Marjès Benoist en verscheen op zijn twaalfde op de televisie in 'Solo voor een Kind' in Mozarts Pianoconcert KV 388. Hij vervolgde zijn studie in Zwitserland bij Homero Franchesch en Bruno Canino in Zürich, en dat is de stad waar hij nog steeds woont en werkt. Hij doceert aan de Zürcher Hochschule der Künste, geeft concerten, speelt kamermuziek en zet zich in voor de promotie van pianowerken van eigentijdse Zwitserse componisten.

Voor de Zwitserse radio nam hij deze gereduceerde versies van twee gerenommeerde concerten op, waarbij de begeleiding werd teruggebracht tot het absolute minimum, een strijkkwintet. In de orkestrale passages speelt de piano mee om de ontbrekende blazerspartijen in te vullen. In de negentiende eeuw, toen nog niet elke provinciestad een symfonieorkest onderhield, was men voor uitvoeringen van concerten en symfonische muziek aangewezen op bewerkingen voor piano vierhandig, twee piano's of kleine ensembles. De opkomst van de cd heeft met zich meegebracht dat men dit repertoire ook weer uitbundig is gaan exploreren, terwijl het diezelfde cd is die dergelijke exercities overbodig maakt.

Wie zich een voorstelling wil maken hoe het zou zijn om Chopin in zijn salon te ontvangen, slechts omringd door een vijftal strijkers, wordt hier op zijn wenken bediend. Chopin zelf gaf in de complete partituur aan dat een reductie voor strijkkwintet een tweede optie zou zijn. Helaas zijn de partijen verdwenen. De toelichting schept verwarring over de auteurs van de gebruikte arrangementen. De tracklist geeft Vinzenz Lachner als bewerker van Chopin, en Richard Hoffmann voor Beethoven, in de toelichting van See Siang Wong is het precies andersom (de toelichting heeft gelijk).

Het siert de Zwitserse radio dat men geïnvesteerd heeft in opnamen van deze bewerkingen. Nog niet zo lang geleden waren er in Hilversum bosjes musicologen in de weer om voor diverse omroepverenigingen soortgelijke projecten te bedenken en te realiseren. We beklagen ons over de teloorgang van de radio-orkesten, maar wat te denken van de dikke rode streep die daarmee eveneens getrokken werd door vrijwel alle kamermuzikale studio-activiteiten? De andere kant van de Zwitserse medaille is dat Wong kennelijk kans gezien heeft om het label RCA te interesseren voor deze - kant-en-klare - opnamen. Ook al bepaald geen risicoloos ondernemen.

De twaalfjarige See Siang Wong in het programma 'Solo voor een Kind'

Hoe men er ook tegenaan kijkt, dit soort arrangementen, of ze nu voor piano-vierhandig, twee piano's of kleine ensembles werden gemaakt, zijn onlosmakelijk verbonden aan de muziekpraktijk die nog geen geluidsdragers kende. Om ze dan alsnog op diezelfde geluidsdragers los te laten is alleen interessant voor de muziekliefhebber die er zich een voorstelling van wil maken hoe zoiets geklonken zou hebben. Die wordt hier op zijn wenken bediend. See Siang Wong beheerst deze partituren tot in de vingertoppen en heeft zich afgaande op de toelichting uitvoerig verdiept in de notentekst, en waar nodig flink en met succes ingegrepen. Deze missie betekende veel voor hem, en de kwaliteit van zijn spel maakt duidelijk dat hem een plaats op de Nederlandse podia als vanzelf toekomt.