© Siebe Riedstra, juli 2011

Beethoven: Symfonie nr. 9 in d, op. 125

Krassimira Stoyanova (sopraan), Lioba Braun (alt), Michael Schade (tenor), Michael Volle (bas), Chor und Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons

BR Klassik 900108 • 66' • (sacd)

(Live-opname, Vaticaan, 27-10-2007

Dit is een live-opname van het concert dat op 27 oktober 2007 werd gegeven ter ere van Paus Benediktus XVI in het kolossale Auditorio Paul VI (7000 stoelen) van het Vaticaan, een hommage van een Beiers orkest aan een Beierse Paus. Dat concert werd in zijn geheel al eerder uitgebracht op dvd; veel extra muziek is daarop niet te horen, alleen het a capella gezongen motet Tu es Petrus, Palestrina’s hommage aan zijn toenmalige Paus. Een wat plichtmatig applaus na ieder deel van de Negende werd ons op de dvd niet bespaard, maar is in de cd-versie weggewerkt. Op de dvd is uiteraard ook de toespraak van Paus Benediktus opgenomen, een waardevol selling point. Het orkest van de Bayerische Rundfunk, het ‘andere’ orkest van Mariss Jansons, heeft net als het Concertgebouworkest een eigen label, en uiteraard mag daarop deze Negende niet ontbreken.

Het is geen uitvoering die opvalt door eigenzinnigheden of nieuwe inzichten, maar dat is ook niet iets wat we van deze dirigent verwachten. Net als in de Tweede van Mahler met het Concertgebouworkest, in januari door collega Aarnout Coster besproken (klik hier), weet Jansons zijn orkesten tot perfect musiceren aan te sporen. Het koor van de Bayerische Rundfunk is een beroepskoor, en dus is ook dat aandeel in goede handen. Voeg daaraan toe een uitstekend solistenkwartet en je hebt een oorstrelend resultaat, zowel in gangbaar stereo als in super audio surround sound. Wil een mens nog meer?