CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2010

 

 

Jacques Beers: Musicien d'avenir

Fluitsonate - Suite voor fluit en piano - Mouvement voor viool en piano - Pianosonate en losse pianowerken - Chants de métier - Vlan!, Six chants puérils – Trois chansons pour danser – Trois chansons nègres – Negro Songs – Oud-Nederlandsche liederen - 8 Pièces pour 4 mains sur 1 piano.

Eleonore Pameijer (fluit), Marcel Worms, Marja Bon en Frans van Ruth (piano), Irene Maessen (sopraan), Marcel Beekman (tenor), Ursula Schoch (viool).

Attacca 28116/17 • 71 + 64' • (2 cd’s)


Jacques Beers, musicien d’avenir - veelbelovend musicus - is de titel van deze cd. Dat is een uitspraak van niemand minder dan Maurice Ravel, die deze lovende woorden opschreef in een aanbevelingsbrief aan de Parijse uitgever Salabert. Wat er overigens niet toe leidde dat composities van Beers bij dit beroemde huis in druk verschenen. Het boekje bij deze dubbel-cd is zeer uitgebreid, met een tekst van 60 pagina’s in het Nederlands, een beknopte synopsis in Engels en Duits, en vele foto’s. De tekst is geschreven door Jurjen Vis, de biograaf van Leo Smit. De uitvoerenden komen uit de groep die de concerten verzorgt voor de Leo Smit Stichting, een organisatie die onder de bezielende leiding van Eleonore Pameijer een hele stoet onbekende, veelal Joodse, componisten uit het interbellum onder de aandacht heeft gebracht tijdens concerten in de Uilenburger Sjoel te Amsterdam. Zo ook Jacques Beers, van wie bijna alle hier opgenomen werken daar eerder hebben geklonken.

Beers (geboren in Zwolle in 1902) was een echte ‘rolling stone’, die na zijn studiejaren in Amsterdam direct vertrok naar Parijs, waar hij verbleef tot de oorlog hem noopte om terug te keren naar Nederland. De ontberingen tijdens de oorlog maakten dat hij in 1947 overleed te Hilversum, waar hij bij de radio in dienst was. Veel van zijn hier te horen werk is vocaal, en Beers heeft dan ook beslist een reputatie te verliezen als liederencomponist in de breedste zin van het woord. Zijn chansons werden door bekende Franse vocalisten uitgevoerd en niemand minder dan Marion Anderson had zijn Negro Songs op haar repertoire staan. Deze uitgave is een waarlijk liefdewerk dat niets dan de grootste lof verdient. Dat geldt voor alle musici, maar ook voor de andere betrokkenen en niet in de laatste plaats voor Sieuwert Verster die - hoe doet’ie het - met zijn eenmanslabel Attacca alweer een parel aan zijn onalledaagse catalogus heeft toegevoegd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links