CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, februari 2015

 

Bastiaans: Fantasiesonate in Bes 'Wien Neerlands bloed' - Fantasie in a - Fantasiesonate in c 'Jesu meine Freude' - Praeludium en Fuga in c - Fantasiesonate nr. 1 in b - Elegie of Treurzang - Sonate nr. 2 in b - Symphonie in D

Gerben Budding (orgel)

LG Organ Classics 20140510 69' + 76' ( 2 cd's)

Opname: mei 2014, Grote Kerk, Gorinchem

www.jgbastiaans.nl

 

In 2012 werd de tweehonderdjarige geboortedag gevierd van de Nederlandse organist en componist Johannes Gijsbertus Bastiaans. Bij die gelegenheid verscheen het oeuvre van Bastiaans voor het eerst compleet in druk bij muziekuitgeverij Donemus - in 32 delen maar liefst. Vorig jaar publiceerde Jan ten Bokum zijn biografie, de handelsuitgave van zijn proefschrift. Ook verscheen deze dubbel-cd, met een groot aantal cd-premières - alleen de Fantasiesonate over Jesu meine Freude werd eerder uitgebracht. Al in 1982 speelde de onvermoeibare Herman van Vliet een elpee vol met werken van Bastiaans, inmiddels aangevuld tot cd-lengte heruitgegeven op van Vliets eigen label Festivo. Net als zijn leermeester Mendelssohn is Bastiaans van groot belang geweest voor de Hollandse herwaardering van het werk van Johann Sebastian Bach in het midden van de negentiende eeuw. Dat kostte de nodige moeite in een muzikaal klimaat waarin het bon ton was om op orgelconcerten liefst de 'Slag bij Waterloo' uit te beelden, of het onweer uit Beethovens Pastorale. Desondanks genoot Bastiaans het nodige respect, want van 1858 tot zijn dood in 1875 was hij stadsorganist in Haarlem. Dat het Müller orgel door zijn toedoen flink onder handen werd genomen door de orgelbouwer Witte moeten we hem maar niet meer kwalijk nemen. Organist Gerben Budding speelt deze dubbel-cd op zijn 'eigen' schitterende Witte orgel van de Grote Kerk te Gorinchem. Budding koos voor een aantal grote, gesloten werken, die de lijn Bach-Mendelssohn voortzetten. Daarbij moet wel aangetekend worden dat we Bastiaans niet kunnen verwijten dat hij er modernistische ideeën op na hield. Belangrijker is ehter dat het hoog tijd wordt om de liefhebber in de gelegenheid te stellen met deze sleutelfiguur uit het negentiende eeuwse Nederlandse orgellandschap kennis te laten maken. Het resultaat is prachtig opgenomen, en de toelichting is uiteraard tot in de puntjes verzorgd. Een waardevolle aanwinst.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links