CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, november 2011

 

 

Barber: Three Sketches – Souvenirs op. 28 – Interlude I & II – Excursions,op. 20 – Nocturne op. 33 – Sonata for Piano op. 26 – Ballade op. 46

Leon McCawley (piano)

Somm SOMMCD 0108 • 69' •

www.leonmccawley.com

 


Deze cd verschijnt onder de noemer ‘The solo piano works’, een titel die verwarring kan zaaien. Zijn dit de complete pianowerken van Samuel Barber? Is dit het eerste deel van een complete editie? De verwarring neemt alleen maar toe wanneer we de actuele cd-catalogus raadplegen. Want wat blijkt? Leon McCawley maakte in 1997 een opname van Music for solo piano van Barber voor het label Virgin, een cd die met enthousiasme werd ontvangen en door velen is aangeprezen als eerste aanbeveling. Daarop staan de Pianosonate, Excursions, Nocturne, Ballade, Souvenirs en één Interlude. Ze werd door het label EMI, de eigenaar van Virgin, in 2011 heruitgegeven. McCawley concurreert dus met zich zelf, binnen één jaar. Somm is wat betreft het opgenomen repertoire een doublure van Virgin, met toevoeging van een handvol overblijfsels uit de nagelaten manuscripten van de jonge componist: de ongenummerde Three Sketches, en één van de Interludes.

Zoals de zaken er nu voorstaan past Barbers oeuvre voor piano voor zover ontgonnen op één cd van 83 minuten, en dus moet je altijd iets weglaten. Pianiste Lilia Boyadjieva bracht – in eigen beheer – een cd uit onder de titel ‘The Complete Solo Piano Works’. De ongenummerde extra’s zijn ‘Two Interludes’, ‘Fresh from West Chester’, ‘After the Concert’ en ‘Three Sketches’. Om dat op één cd onder te brengen moest ze dus iets weglaten dat strikt genomen niet in de lijst thuishoort. Dat zijn de ‘Souvenirs’, die in hun oorspronkelijke gedaante niet voor piano solo, maar voor piano vierhandig gecomponeerd werden. Barber herschreef ze zelf voor piano solo, voor twee piano’s, en voor orkest.

Vergelijking tussen de beide opnamen van McCawley leert dat er op onderdelen te kiezen valt. Repertoiregewijs zijn de kaarten hierboven geschud. De opnametechiek van EMI is warm en breed, maar ook verdoezelend. Somm is veel directer en laat meer details horen. McCawley is tien jaar ouder en laat horen hoe hij in dit repertoire gegroeid is. Van de hondsmoeilijke Pianosonate zijn vele opnames beschikbaar, met voorop die van Vladimir Horowitz – die het stuk op de kaart zette – en Barber-specialist John Browning. Onlangs waagde de Nederlander Lodewijk Crommelin zich aan dit werk op een Fazioli vleugel, met een resultaat dat klinkt als een klok (klik hier). Leon McCawley werd naar aanleiding van zijn eerste registratie op Virgin al getipt als koploper, en heeft hier zijn eigen record verbeterd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links