CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, september 2015

 

Bach and his rivals - The Bach Players

Bach: Cantate 'Jesus nahm zu sich die Zwölfe' BWV 22 - Cantate 'Jesus schläft, was soll ich hoffen' BWV 81

Graupner: Cantate 'Aus der Tiefen rufen wir' - Cantate 'Gott führt die seinen wunderbahr' - Ouverture in c, GWV 413

Telemann: Cantate 'Wer sich rachet' - Cantate 'Lass vom Bösen und tue gutes' - Ouverture in fis, TWV 55:fis1

The Bach Players

Hyphen Press Music
HPM 008 61' + 72' (2 cd's)

Opname: okt 2012 & okt 2013, St. Michael's Church, Highgate, Londen

 

The Bach Players werden in 1996 - in Londen - opgericht door violiste (en concertmeester) Nicolette Moonen, geboren en getogen in Amsterdam. In 2008 startte ze de samenwerking met de Britse uitgeverij Hyphen Press, die besloten heeft dat ze behalve boeken ook cd's in haar fonds wil opnemen. Samen presenteren ze uitgaven die een zinnige thematische samenhang vertonen en herkenbaar zijn vormgegeven in platte en milieuvriendelijke digipacks. Dit is de achtste aflevering - de eerste vier heb ik hier in één bespreking behandeld.

Bach and his rivals is de prikkelende titel van deze dubbel-cd, verwijzend naar de drie mannen die in 1723 solliciteerden naar de positie van Kantor aan de Thomasschule te Leipzig. Christoph Graupner (1683-1760), Georg Philipp Telemann (1681-1767) en Johann Sebastian Bach streden om de titel, en Bach verloor! De beide anderen kregen van hun broodheer geen toestemming om van baan te veranderen, en zo ging de positie uiteindelijk naar Johann Sebastian. Op de eerste cd horen we de Cantates die de drie meenamen bij hun 'proefdirectie', waarbij aangetekend moet worden dat die van Telemann zoek is, dus daarvoor werd een geschikte vervanging gekozen. De cantate 'Aus der Tiefen rufen wir' van Graun begint met een wondermooie hobosolo (die al even schitterend geblazen wordt door James Eastaway), en een opvallende harmonische progressie die in het verdere verloop van het stuk terugkeert, waardoor een motet-achtige structuur gesuggereerd wordt. 'Wer sich rächet' van Telemann met begeleiding van strijkers is een onopvallend gelegenheidswerkje. BWV 22 'Jesus nahm zu sich die Zwölfe' heeft zoals altijd bij Bach een prachtig openingsdeel met alweer zo'n mooi geblazen hobopartij. Het aanvullende werk is Telemanns Suite voor strijkers in de ongebruikelijke toonsoort fis.

De tweede cd speelt zich precies een jaar later af, met drie cantates die geschreven werden voor de vierde zondag 'Post Epiphanias' - 30 januari 1724. Het aanvullende werk is een van de tweehonderd Suites (Ouvertures) die Graupner naliet: voor strijkers, in c klein.

De Bach Players kiezen voor de kleinst mogelijke bezetting, wat in dit geval wil zeggen dat Bach en zijn rivalen genoegen moeten nemen met een vocaal kwartet en een strijkkwartet, bijgestaan door een kistorgel - een violone (contrabas) ontbreekt. Daardoor worden deze interpretaties nadrukkelijk in de richting van kamermuziek getrokken, en niet in hun liturgische context geplaatst. Dat in groot contrast met de hier eveneens besproken serie Bach in Context van Musica Amphion, die voor het overige ook met een enkelvoudige vocale bezetting volstaan. De Bach Players zijn echter wel consequent in hun benadering, door de toevoeging van de instrumentale werken. Jammer dat er geen plaats meer was voor een vergelijkbare strijkerversie van een van de Suites van Johann Sebastian, zoals die overtuigend werden neergezet door het Nederlandse Apollo Ensemble, ook zonder violone! [Centaur CRC 3083, hier besproken].

Samenvattend, een interessante uitgave, uitstekend gespeeld en gezongen met een bijzonder mooie hoofdrol voor de hobo, en een eervolle vermelding voor bassolist Matthew Brook. Sfeervol opgenomen in een kleine kerk, dus met precies de goede ambiance voor de kamermuzikale benadering en last but not least, voorzien van een uitgebreide en uiterst informatieve toelichting (alleen Engels, en met alle gezongen teksten).


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links