![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2019
|
Koffers vol met Bach gaat niet over rolkoffers maar over het kofferharmonium. Een klein, inklapbaar orgeltje dat gemakkelijk meegenomen kan worden - het past in de kofferbak. Het werd rond 1900 uitgevonden door de Duitse firma Mannborg (opgericht door de uit Zweden afkomstige Theodor Mannborg). Het deed al gauw dienst bij kerkdiensten in de loopgraven van Wereldoorlog I, maar ook op de kermis en in de hoerenkast. En het is nog niet vergeten, John Lennon wist het te vinden voor We can work it out, en bij menig popconcert staat het naast de synthesizer. De Groningse broers Euwe en Sybolt de Jong, bekend van bloedmooie vierhandige orgelbewerkingen van Bach, slepen al jaren twee kofferharmoniums mee naar hun concerten, en laten daar alle facetten van het instrumentje horen, van Bach tot valse-musette. Na zo'n concert ga je met een brede glimlach huiswaarts. Voor deze schijf heeft Sybolt bewerkingen gemaakt van delen uit Bachcantates voor twee tot vier harmoniums en een achtstemmig vocaal ensemble. Sybolt is bevriend met Peter Dijkstra, de internationaal bekende koordirigent, die hier voor een perfect achtstemmig koortje heeft gezorgd. Met assistentie van Leonore Lub en Erwin Wiersinga komen Bachs bewerkingen van Vivaldi voor vier koffers tot klinken. Een schitterende vondst is de Air uit de Derde Suite, die naadloos overgaat in het ontroerende A Chloris van Reynaldo Hahn, prachtig gezongen door Lauren Armishaw. De toelichting werd geschreven door Maarten 't Hart. De sfeervolle opname werd gemaakt in de Grote Kerk van 'pauperparadijs' Veenhuizen. De Concertzender riep deze uitgave in het programma 'Geen dag zonder Bach' uit tot cd van het jaar 2019. Bach voor de gewone man. Mooi. index |
|