© Siebe Riedstra, mei 2021

(J.L.) Adams: The Become Trilogy: Become River – Become Ocean – Become Desert

Seattle Symphony & Chorale o.l.v. Ludovic Morlot
Cantaloupe CA21161 • 1.37' • (3 sacd's)
Opname: juni & okt 2018 (River), nov 2013 (Ocean), sept 2018 (Desert), Benaroya Hall, Seattle

Je hebt John Adams en je hebt John Luther Adams, twee Amerikaanse componisten van dezelfde generatie. John (1947) woont al jaren in California en is wereldberoemd. John Luther heeft andere idealen. Hij werd in 1953 in Missisippi geboren en groeide niet op met klassieke muziek. Hij drumde in rockbandjes en kwam via de muziek van Frank Zappa terecht bij componisten als Varèse en Morton Feldman. Hij studeerde in California en verhuisde in 1978 naar Alaska, waar hij zich inzette voor het milieu en de pauken sloeg in het Fairbanks Symphony Orchestra. Als componist genoot hij in kennerskring een reputatie om zijn milieubezorgde klanken, tot hij in 2014 de Pulitzer Prize ontving voor Become Ocean, een groot orkestwerk uit 2013, waarvan de opname in 2015 een Grammy Award in de wacht sleepte.

In 2014 vertrok Adams om gezondheidsredenen uit Alaska, en tegenwoordig woont hij afwisselend in New York, Mexico en Chili. In 2018 voltooide hij de ‘sequel' van Become Ocean, eveneens voor groot orkest en koor, Become Desert. Beide werken hebben niet de pretentie om natuurgeluiden in muziek na te bootsen, maar geven wel weer hoe de ongenaakbare onbeweeglijkheid van de natuur voor een ontvankelijke geest tot klank kan worden. Net als de andere John Adams is John Luther een minimalist, maar waar John de energie uit zijn adhd genen haalt zoekt John Luther naar de serene rust die oceaan en woestijn in windstilte uitstralen. Dat er in deze partituren geen ruimte is voor ritme of melodie spreekt vanzelf, de klankmassa's schuiven als tektonische platen over en langs elkaar heen, wat nog eens benadrukt wordt door de ruimtelijke indeling in vijf groepen die rond het publiek zijn opgesteld. In Nederland zijn beide werken te horen geweest bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat mede-opdrachtgever was voor Become Desert. Het orkest van Seattle was in beide gevallen verantwoordelijk voor de wereldpremière.

Over Become River uit 2010 (een opdracht van het Saint Paul Chamber Orchestra) schreef Adams het volgende:

‘Become River is scored for a small orchestra – an orchestra turned upside down. Rather than their usual position near the edge of the stage, the violins are seated far upstage and elevated. The entire ensemble is raked [ schuin omhoog opgesteld ], from high to low sounds. Over the course of twenty minutes [op deze opname een kwartier ], the music flows downstream in three interlocking streams moving at different tempos, running to the sea.'

Het label Cantaloupe Music is een initiatief van de componisten achter het New Yorkse ‘Bang on a Can' Festival. Daar verschenen eerder de registraties van Become Ocean en Become Desert. Nu is het veel kortere Become River op een aparte cd daaraan toegevoegd in een box, als 3 cd Limited Edition. Een prachtuitgave, schitterend uitgevoerd en opgenomen.