Weill: Kleine Dreigroschenmusik.
Toch: Egon und Emilie.
Schulhoff: H.M.S. Royal Oak.
Elena Vink, Äsa Olsson (sopraan), Bernard Loonen
(tenor), Chaim Levano, Daniel Reuss (declamatie), Cappella Amsterdam, Ebony Band o.l.v. Werner Herbers.
Channel Classics CCS 25109
Opname: 1998-2006
www.ebonyband.nl
Al snel na de oprichting in 1990 had de Ebony Band
onder leiding van hoboïst Werner Herbers zich
ontwikkeld tot een toonaangevend ensemble voor de
uitvoering van diverse 'buitenissige' muzieksoorten
uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Typisch expressionistische
muziekvormen, het grensgebied tussen jazz en klassiek,
Duitse amusementsmuziek, de zarzuela, het kon zo gek
niet zijn of Herbers keek met gretige ogen of het
iets was voor zijn illustere ensemble met daarin menige
musicus uit het KCO.
Entartete Kunst
Dat de Ebony Band op hoog muzikaal niveau
talloze verrassingen onder het stof vandaan haalde,
is overigens niet de enige verklaring voor het spontane
succes van die gezelschap. Het had ook de tijd mee.
De laatste decennia van de 20ste eeuw vormden niet
alleen een tijd van nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Het was ook de periode waarin Duitsland opeens de
andere kant van het eigen oorlogsverleden ging ontdekken.
De reconstructie van Hitlers beruchte tentoonstelling
van Entartete Kunst in 1938 in Düsseldorf leidde
in 1988 tot een wereldwijde belangstelling voor de
artistieke schaduwzijde van het nazi-regime, dat niet
alleen het leven had gekost aan talloze kunstenaars,
waaronder menige veelbelovende jonge componist. Het
leidde ook tot een complete renaissance van hun muziek,
die automatisch een centrale plaats in het repertoire
van de Ebony Band zou gaan innemen.
Hoewel we veel van de 'nieuwe muziek' uit de eerste
helft van de 20ste eeuw nog altijd niet algemeen geaccepteerd
kunnen noemen, is het als repertoire -onderdeel inmiddels
niet meer weg te denken. Helaas leidde dat niet tot
de te verwachten bloei van de Ebony Band. Aan de ene
kant om organisatorische redenen (alle medewerkenden
waren gerenommeerde musici met een 'hoofdbaan'), maar
meer nog door de uitermate ongunstige ontwikkelingen
in het subsidiebeleid. In een tijd waarin hele orkesten
en concertseries sneuvelden, en waarin ensembles als
het Amsterdam Baroque Orchestra, het ASKO Ensemble
en het Nederlands Kamermoor in hun bestaan bedreigd
werden, bleef ook voor Herbers en zijn mensen de zon
niet schijnen.
Vernieuwde website
Inmiddels lijkt de Ebony Band toch toe
aan een bescheiden doorstart, zij het niet meteen
in de concertzaal (incidentele optredens buiten beschouwing
gelaten). Het begon met de planning van een nieuwe
cd, waarvoor nog geput kon worden uit bestaande opnamen
en de volgende sta is een vernieuwing en uitbreiding
van de website (www.ebonyband.nl),
die ingezet wordt om alle muzikale en andere ontdekkingen
voor een breed publiek toegankelijk te maken. Daarvoor
is geld nodig en om dat bijeen te schrapen, verscheen
Herbers onlangs met zijn band in Vrije Geluiden,terwijl
alle vrienden en bekenden diezelfde dag een brief
in hun brievenbus vonden.
Nieuwe cd
Eigenlijk zou ik hier die cd moeten recenseren,
maar omdat zelfs de schijn van objectiviteit moeilijk
vol te houden is, zal ik me beperken tot een korte
signalering. De compilatie opent met de Kleine Dreigroschenmusik
van Weill, bestaande uit een aantal van de bekendste
melodieën uit het beroemde theaterwerk in een
zuiver instrumentale versie.
Een klein juweeltje is vervolgens de twaalf minuten
durende mini-opera Egon und Emilie (ondertitel 'kein
Familiendrama') van Ernst Toch (1887-1964). Centraal
in deze nonsensicale werkje op een tekst van de dichter
Christian Morgenstern (1871-1914) staat een hysterische
operadiva die zich door haar partner niet begrepen
voelt. Het eindigt ermee dat hij hoed, stok en sigaret
pakt en haar in de steek laat.
H.M.S. Royal Oak van Erwin Schulhoff (1894-1942) wordt
omschreven als een 'jazz-oratorium' op een tekst van
Otto Rombach. Het is een cyclus van vijftien afzonderlijke
'nummers' met de beschrijving van een historische
gebeurtenis: een conflict over het wel of niet spelen
van jazz-muziek aan boord van een Engelse pantserkruiser
dat uiteindelijk zelfs leidde tot een krijgsraad.
*****
Tot slot een paar citaten uit de brief die Werner
Herbers half mei rondstuurde:
Geachte vrienden van de Ebony Band,
(...)
Wij willen ervoor zorg dragen dat het repertoire van
de Ebony Band en alle bijbehorende achtergrondinformatie
behouden blijft en toegankelijk wordt voor iedereen.
Driekwart van alle stukken die wij gespeeld hebben
waren premières voor Nederland. Ook hebben
wij onze ‘idealen’ uitgedragen in belangrijke
steden in Europa (Parijs, Berlijn, Bonn, Wenen, Praag,
Warschau) en Amerika (Toronto, New York). Het zou
zonde zijn, wanneer alle kennis en expertise van dit
repertoire, verworven na langdurige en intensieve
research, weer zou verdwijnen.
Om dit te voorkomen hebben wij de volgende plannen
ontwikkeld:
1. het opzetten van een digitaal documentatiecentrum
op de website van de Ebony Band, waar musici, programmamakers,
historici en anderszins geïnteresseerden alle
feitelijke informatie kunnen vinden over composities
uit het interbellum; tevens alle bijbehorende achtergrondinformatie,
levensgeschiedenissen, researchverslagen en bijdragen
van specialisten en nabestaanden;
2. het publiceren van een klein aantal waardevolle
composities die nooit eerder zijn uitgegeven;
3. het uitbrengen van nog een aantal CD's.
Met de ombouw en opbouw van de site is een voorzichtig
begin gemaakt, maar dit zal zeker lange tijd in beslag
nemen. De eerste nieuwe CD ligt vanaf 7 juni in de
winkel, maar is vanaf heden reeds te bestellen via
de website van Channel Classics (www.channelclassics.nl).
Geluidsfragmenten zijn op de Ebony site te beluisteren.
(...)
Voor het realiseren van onze plannen is geld nodig,
maar helaas zijn overheids-fondsen in deze vorm van
‘behoud van cultureel erfgoed’ niet geïnteresseerd.
Ook andere fondsen en sponsors zijn moeilijk te vinden,
zodat wij grotendeels afhankelijk zijn van particuliere
giften.
Daarom vraag ik u met de nodige schroom: mocht u onze
plannen belangrijk vinden en hieraan een bijdrage
willen leveren, dan zouden wij u zeer dankbaar zijn
voor een eenmalige donatie. Alle kleine beetjes helpen
en kunnen ertoe bijdragen dat de site zo volledig
mogelijk wordt en dat er nog meer CD’s kunnen
worden uitgebracht.
Als tegenprestatie bieden wij u alle CD’s, ook
de nieuwste, én het boek ‘Zehn Themen’
(met CD) met korting aan. Ook willen wij U graag danken
d.m.v. naamsvermelding op de site.
Met vriendelijke groet,
Werner Herbers
www.ebonyband.nl