Händel/Pisendel: Vioolconcert in F (naar Triosonate in F, HWV 392 bewerkt door Pisendel)

Telemann: Concert voor viool, strijkers en basso continuo in Bes, TWV 51:B1

Pisendel: Concert voor viool, hoorns, hobo’s, fagot, strijkers en basso continuo in G

Johannes Pramsohler (viool), International Baroque Players

Raumklang RK 3105 • 58' •

Opname: april 2011, St. Michael, Oxford (VK)

Het hoforkest van Dresden was de eerste decennia van de achttiende eeuw het meest vooraanstaande orkest dat er bestond. De musici waren allen virtuozen op hun instrument en vaak actief als componist. Zelfs Johann Sebastian Bach probeerde, tevergeefs, een positie te verwerven in het orkest. Met de aanstelling van de uit Beieren afkomstige Johann Georg Pisendel (1687-1755) als concertmeester in 1728 nam de kwaliteit van de strijkers flink toe. Pisendel was een orkesttrainer bij uitstek die met grote vlijt de, in zijn ogen, vooral gemakzuchtige Italiaanse violisten discipline, zorgvuldigheid en plichtbesef bijbracht.

Pisendel is de leidraad in deze cd-opname. Zijn oeuvre is beperkt, maar het meesterlijke vioolconcert is een bewijs dat zijn kwaliteiten zich niet beperkten tot het concertmeesterschap. Ook tekende hij voor het arrangement van een triosonate voor 2 violen en basso continuo van Händel. Pisendel voegde zelf drie korte delen toe aan dit werk, maar helaas is er voor gekozen om deze delen niet op te nemen. Werken van Händel stonden geregeld op het programma in Dresden en de uitgebreide bibliotheek van de hofkapel bevatte veel van zijn composities.

Heinichen was de kapelmeester van het orkest in Dresden Hij werd sterk beïnvloed door Vivaldi en zijn vioolconcert lijkt wel heel erg op een compositie van de Italiaan. De eigen inbreng van Heinichen, zoals die wel te horen is op de dubbel-cd met concerti uit Dresden die Musica Antiqua Köln uitbracht op het label Archiv, is hier ver te zoeken.

Pisendel was bevriend met Telemann die bij zijn bezoek in 1719 aan Dresden een concert voor Pisendel schreef. Het is een veeleisend concert voor de solist, waar andere vioolconcerten van Telemann soms relatief eenvoudig zijn. Telemann kende de capaciteiten van Pisendel en paste de moeilijkheidsgraad aan.

Johann Friedrich Fasch werkte zelf in Zerbst in Saksen. Maar hij correspondeerde frequent met zijn collega’s in Dresden. In zijn vioolconcert heeft de vioolsolist een minder grote rol omdat hij deze deelt met collega’s. Dit concert lijkt namelijk vaak meer op een orkestsuite zoals Fasch vaak componeerde, te vergelijken met in het Dresden geliefde genre van de concerten “con molti strumenti”, waar meer solisten voor het voetlicht treden

Deze cd biedt een aantal hoogstaande concerten, waarvan alleen de compositie van Telemann geen wereldpremière is. De solist, Johannes Pramsohler, werd onder meer opgeleid door Rachel Podger en Reinhard Goebel. Pramsohler speelt op een Pietro Giacomoi Rogeri uit 1713 die eerder gebruikt werd door Goebel. De solist vestigde al zijn naam, onder meer als concertmeester bij enkele oude muziek ensembles. Voor de International Baroque Players, een nog jong orkest, is deze opname het cd-debuut. Samen met Pramsohler wordt er enthousiast, levendig en kundig gemusiceerd. Een beter cd-debuut is nauwelijks denkbaar, waarbij de vele sponsoren die deze opname mogelijk maakten niet vergeten mogen worden.