CD-recensie
© Kees de Leeuw, februari 2018
|
U vindt een mooie combinatie op deze cd met het niet vaak op cd vastgelegde Magnificat van Johann Christian (1735-1782), samen met dat van Carl Philipp Emanuel (1714-1788) én dat van hun vader Johann Sebastian Bach (1685-1750). Het origineel van de oude Bach is uit 1723, maar op de cd klinkt de herziene versie van rond 1730. De compositie van de jongste zoon van Bach is uit 1760. Carl Philipp Emanuel componeerde zijn Magnificat in 1749 maar herzag het in 1779. Op deze cd hoort u de laatste versie, zij het met een aria uit de 1749 editie. Het Magnificat is de lofzang van Maria nadat zij te horen heeft gekregen dat zij moeder wordt van Jezus, de zoon van God van wie gezegd wordt dat zijn koninkrijk eeuwig zal zijn. Reden genoeg om uitbundige feestelijke muziek te componeren. Dat hebben twee van de drie Bachs gedaan. Bij de jongste telg is het allemaal beduidend ingetogener. Het Magnificat van Johann Christian is op meer punten afwijkend in vergelijking met de scheppingen van zijn vader en halfbroer. Het is met tien minuten erg kort, zeker in vergelijking met de 25 minuten van zijn vader en de veertig minuten bij Carl Philipp Emanuel. Beide familieleden componeerden het werk toen ze al meer ervaring in het componeren hadden, terwijl Johann Christian pas een jaar of 25 was toen hij deze compositie voltooide. Hij was overigens tijdens zijn verblijf in Italië (vanaf 1755) bekeerd tot het Rooms-Katholicisme, tot afschuw van zijn lutherse familie, maar Maria komt er desalniettemin wat bekaaid van af. Johann Sebastian componeerde zijn imponerende Magnificat kort na zijn aanstelling in Leipzig als cantor in 1723. Ongeveer een kwart eeuw later hoopte Carl Philipp Emanuel deze post als opvolger van zijn vader te verkrijgen met zijn eveneens overweldigende versie van deze compositie. Het bleek vergeefse moeite, net als een hernieuwde poging in 1755. Hoewel er natuurlijk hoorbare verschillen zijn tussen de versies van vader en zoon lijken ze veel meer op elkaar dan de versie van Johann Christian Bach. Wel typerend is de fixatie op het contrapunt bij vader en de Empfindsamkeit bij zoon Carl Philipp Emanuel. Een mooi voorbeeld van het laatste in de aria Suscepit Israel, wonderschoon gezongen door de countertenor Iestyn Davies. index |
|