CD-recensie

 

© Jan de Kruijff, oktober 2006

 

 

Stravinsky: Les noces - Mis - Cantate.

Carolyn Sampson, Susan Parry, Vsevolod Grivnov, Jan Kobov en Maxim Mikhailov, RIAS Kammerchor, musikFabrik o.l.v. Daniel Reuss.

Harmonia Mundi HMC 801913 • 60' • (sacd)

 

 


Net als in Les noces (de Boerenbruiloft) gaat het in de Mis van Stravinsky om een fundamentele rituele belevenis, alleen speelt de ene zich op wereldlijk en de andere zich op geestelijk niveau af. Het persoonlijke karakter van de bruiloftsmuziek met zijn stuwende ritmische energie maakt dan wel plaats voor verstilling, maar ook voor ontpersoonlijking.

Van Les noces wordt de gangbare versie uit 1923 gebruikt (op Hungaroton HCD 12989) leidde Peter Eötvös ooit ook de versie uit 1917), dus horen we vier solisten, een kamerkoor, een pianokwartet en slagwerkers. Dat pianokwartet zorgt hier voor de vereiste panache en de vocale solisten zijn meer dan adequaat.

Met zijn strengheid vormt de Mis een toegang tot de latere seriële Stravinsky uit de periode 1950/60. In dit werkdraagt het voortreffelijke Berlijnse koor de hoofdlast op triomfantelijke wijze; de blazersbegeleiding in passend triple sec.

De concurrentie voor Les noces en de Mis wordt vooral gevormd door de identiek gekoppelde, net zo uitstekende DG-opname (423.251-2) van Bernstein met een Engels koor en als pianosolisten niemand minder dan Martha Argerich, Krystian Zimerman, Cyprien Katsaris en Homero Francesch.

Maar de Harmonia Mundi-cd biedt met bijna 24 minuten speelduur méér, met de Cantate op oud-Engelse teksten met een uitgesproken dirge karakter uit 1952. Juist aan dit werk ontleent deze cd zijn grote waarde (voor de andere kan men minstens zo goed bij DG terecht), want er bestaan nauwelijks andere en zeker niet zulke goede opnamen van. Men moet daarvoor namelijk óf naar Sony’s complete Stravinsky-uitgave òf naar een waarschijnlijk moeilijk verkrijgbare Supraphon-opname.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links