© Jan de Kruijff, september 2006

Rachmaninov: Symfonie nr. 2 in e, op. 27 - Vocalise op. 34 nr. 14.

Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer.

Channel Classics CCS SA 21604 • 65' • (sacd)

Uit in alle opzichten (orkest, dirigent, cd label) heel onverwachte hoek komt ineens medio 2004 een geweldig mooi geslaagde versie van dit werk door het dom en kortzichtig door Philips Classics afgedankte Boedapest festival orkest onder Iván Fischer op het nieuwe label Channel Classics. Fischer maakt zonder gelukkig ook maar enige overdrijving van het werk een epische studie in Tsjaikovski-achtige overdaad in een geleidelijke overgang van doem naar triomf (net als in Tsjaikovski's Vijfde, die ook in e-klein staat). Het Adagio is een van de mooiste symfoniedelen uit de Russische symfonische muziek, maar kan makkelijk afglijden naar sentimentaliteit: hier gelukkig niet omdat alle emoties keurig in toom worden gehouden. Fischer bekommert zich om details, maar houdt de grote lijnen in de gaten, precisie en passie gaan mooi samen. De strijkers klinken kernachtig en potig maar ook verfijnd, de inbreng van de blazers heeft een persoonlijk karakter (klarinet!). De finale is heel mooi uitgespeeld met kernachtige climaxen. De Vocalise als toegift dompelt de luisteraar dan weer in melancholie.

De opname, speciaal bedoeld voor surround weergave is gemaakt met vijf microfoons in een 5-kanaals opstelling en moet voor luisteraars die over die faciliteit beschikken klinken alsof ze op de dirigentenbok staan met de strijkers links en rechts van hen in plaats van voor hen. Hoe dan ook, dit is naast de opnamen van Jansons (EMI), Previn (EMI) en Sanderling (DG) een der mooiste uitgaven van dit werk.