© Jan de Kruijff, september 2007

Myslivecek: il divino boemo

Ouverture in A - Sinfonia’s in F, C, G, Es, C - Concertino in Es.

Concerto Köln o.l.v. Werner Ehrhardt.

Archiv 477.6418 • 68' •

Hoewel de in Bohemen geboren Josef Myslivecek behalve in zijn vaderland vrijwel is vergeten, bestaat in de muziekindustrie bij vlagen belangstelling voor zijn werk. In zijn tijd (1737-1781) werd hij vooral bekend in Italië als Il divino Boemo met zijn werk in het opera seria genre, zo’n dertig in getal. Hij was daar heen uitgeweken om meer kansen te krijgen. Daarnaast schreef hij ten minste zeven vioolconcerten en een aantal sinfonia’s. Hij was bovendien een van de weinige componisten die door Mozart vrij hoog werd aangeslagen. Minder gelukkig was die met het nogal losbandige leven dat zijn Boheemse vakbroeder leidde met een syfilis besmetting als gevolg. Na een operatie was zijn gezicht schrikbarend vervormd.

De hoofdschotel hier in deze opname wordt gevormd door een vijftal driedelige sinfonia’s voor twee hoorns, twee hobo’s en strijkers, waarvan het jammer is dat Archiv geen nadere F nummering geeft. Wat dat betreft was de opname van de London Mozart Players onder Mathias Bamert (Chandos CHAN 10203) beter gedocumenteerd. Wat deze werken onderscheidt van menig soortgenoot uit dezelfde periode is hun levendigheid, mee dankzij het gebruik van Tsjechische volksmuziek binnen een Italianesk galant kader. Geen gebrek aan vaart en charme. Het mooiste en interessantste werk is tot het laatst bewaard: een Concertino, of feitelijk een korte Concertante symfonie voor fluiten, klarinetten, fagot en hoorns. Hier komt de componist dicht in de buurt van Mozart.

Vooral voor de hoorns is veel werk aan de winkel, maar ze kwijten zich met overgave en virtuositeit van hun taak. Als geheel getuigen de uitvoeringen van een frisse, levendige, energieke aanpak en komt de muziek opnametechnisch puik tot zijn recht.