© Jan de Kruijff, juli 2006

Mozart: Requiem in d, KV 626 (Beyer).

Christine Schäfer, Bernarda Fink, Kurt Streit en Gerald Finley met het Arnold Schönberg Chor, Concentus musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt.

Deutsche Harmonia Mundi 82876-58705-2 • 51' •

Ruim twintig jaar later na zijn Teldec opname, eind 2003, komt Harnoncourt met een grondig nieuw overdachte versie, opnieuw op basis van de Beyer-uitgave. Behalve in het eigenzinnig vormgegeven Hostias gaat hij nu gematigder te werk met een scheutje operasfeer ingecalculeerd, verleent de muziek meer diepte en een persoonlijker karakter met behoud van sommige vroegere verontruste trekken. Bepaald geen geruststellende Requiemopvatting, maar daarom wel heel pakkend getuige bijvoorbeeld de dreigende trompetten in het Dies irae en de triomfantelijke, maar ook smekende trombone in Tuba mirum. De solisten vormen een hecht, over de hele linie uitstekend presterend team en het koor laat prachtig genuanceerde zang horen. Zo lukt het de dirigent toch weer om het werk in een nieuw, bijzonder dramatisch daglicht te plaatsen. Veel aandacht wordt besteed aan wisselende kleuren, aan contrast. In sacd stereo beluisterd (sacd surround laat ik om principiële redenen voor wat het anderen waard is) klinkt de opname voortreffelijk. Zeker proberen naast alternatieven als die van Gardiner (Philips), Herreweghe (Harmonia Mundi) en Christie (Erato).

De uitgave bevat een extra cd-rom track met fragmenten uit het originele, in de Österreichische Nationalbibliothek in Wenen bewaarde manuscript met het Introitus en het Kyrie in Mozarts handschrift en Sequentia plus Offertorium in fragmentarische vorm. Een nuttige en welkome toegift voor de echt geïnteresseerden die computerfaciliteiten bij de hand hebben.