![]() CD-recensie
© Jan de Kruijff, februari 2007
|
||
Mahler: Das klagende Lied. Helena Döse, Alfreda Hodgson, Robert Tear en Sean Rea, City of Birmingham Symphony Orchestra & Choir o.l.v. Simon Rattle. EMI Classics 566.406-2 • 66' •
Maar weinigen die onvoorbereid kennis maken met Mahlers Klagendes Lied zullen zich realiseren dat dit het werk van een tiener is. Het is zijn eerste belangrijke compositie en maakt al een even zelfverzekerde indruk als zijn latere composities. Doorgewinterde Mahler-bewonderaars zullen wel passages herkennen die in latere werken, met name in de Tweede symfonie, opnieuw opduiken. Diezelfde Mahler-enthousiasten zullen hier veel nieuw moois ontdekken, maar zich mogelijk niet realiseren dat het hier om een volledige opname van het driedelige werk gaat. Het eerste deel, het ongeveer een half uur durende Waldmärchen, wordt veel minder uitgevoerd omdat het als te onsamenhangend wordt beschouwd. Gangbaarder zijn de volgende delen: Der Spielmann en Hochzeitsstücke. Maar niemand zal die mogelijke zwakte beamen na te hebben geluisterd naar deze spannende uitvoering uit 1984 vol urgentie in warme tinten en met diepergravende meditatieve kwaliteiten. Er komen prachtige woudgeluiden in voor die speciaal de aandacht trekken; het laatste deel dat met veel zwier begint met de bruiloftsmuziek, bevat een pakkende vertelling door een minstreel en eindigt met een prachtige altsolo. Solisten, koor en orkest leveren een topprestatie. Het waardevolste alternatief biedt Chailly met zijn Berlijnse opname (Decca 425.719-2), die afzonderlijk niet meer verkrijgbaar is. Hij staat nu op een dubbel cd (473.725-2) in de catalogus, samen met andere orkestliederen. Bepalende factor is of men is gediend van een jongensalt (Markus Bauer) als de stem van de gestorven jongen in plaats van de alt (Brigitte Fassbaender) of niet. Bij Rattle zingt Alfreda Hodgson die partij heel overtuigend. index |
||