CD-recensie

 

© Gerco Schaap, april 2007

J.S. Bach: Fantasie in g, BWV 542 nr. 1 - ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’ BWV 662 & 663 - Trio super ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’ BWV 664 - Preludium en Fuga in A, BWV 536 - Concerto in a (naar Vivaldi's op. 3 nr. 6) BWV 593 - Toccata en Fuga in F, BWV 540.

Jacques van Oortmerssen op het Christiaan Müller-orgel van de Grote of Sint-Bavokerk, Haarlem.

Challenge Classics 608917215328 • 66' • (niet '60’, zoals abusievelijk op het cd-doosje staat vermeld).

www.challenge.nl


Naast de integrale opnamen van Bachs orgelwerken door Ewald Kooiman (KMK), Bram Beekman (Lindenberg) en Ton Koopman (Teldec) die er al geruime tijd zijn, is die van Jacques van Oortmerssen in wording. Aanvankelijk gestart bij Vanguard, wordt de reeks al enige tijd voortgezet door Challenge. Volume 1 maakte me destijds niet nieuwsgierig naar de volgende delen. Ik herinner me het spel weliswaar als verzorgd, maar ook wat ‘academisch’, met weinig ruimte voor spontaniteit. Vorig jaar verscheen, eveneens bij Challenge, een live-opname uit 1997 van Van Oortmerssen van een orgelconcert, gegeven in diezelfde Sint-Bavokerk als waar nu Volume 8 is vastgelegd. Die opname, met werken van Bach (BWV 532 & 740), Mendelssohn (Sonate III), Dupré (op. 7/2), Van Oortmerssen (3 koraalPréludes) en Mozart (KV 608), vond ik veel spontaner, sprankelender.

Ook Volume 8 van de Bach-integrale gaat weer wat mank aan academische zwaarwichtigheid. Zo’n Concerto in a kan toch veel dansanter, zelfs op het statige Bavo-orgel. Het spel is onberispelijk, de fraseringen zijn perfect, maar het feestelijk element ontbreekt.

Van BWV 542 wordt alleen de Fantasie gespeeld, met als verklaring dat Fantasie en Fuga pas na Bachs dood werden samengevoegd. Dat moge zo zijn, inmiddels is het een onafscheidelijk ‘paar’ geworden en de fuga wordt dan ook node gemist. Te meer daar toch ook wordt betwijfeld of Prélude en Fuga BWV 536 wel bij elkaar horen en Toccata en Fuga BWV 540 in elk geval afzonderlijk zijn ontstaan. Díe speelt Van Oortmerssen echter wèl ‘compleet’. Waarom BWV 542 dan niet? Zowel BWV 542 als BWV 540 worden vrij ‘zwaar’ geregistreerd en in één registratie gespeeld.

Het best te genieten vind ik nog de drie bewerkingen over ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’.

De opname is tamelijk afstandelijk. Het cd-boekje is alleen in het Engels, Frans en Duits gesteld. ’t Lijkt wel of deze cd niet echt voor Nederland is bestemd ...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links