© Emanuel Overbeeke, oktober 2019

Riley: Sun Rings

Kronos Quartet met koor

Warner 7559792586 • 79' •

Opname: november 2017, Skywalker Sound (Marin County, California)

Terry Riley maakte naam in de jaren zestig als een van de pioniers van minimal music, maar ging daarna snel zijn eigen weg. Hij zocht minder de schijnwerpers op dan Philip Glass, leek in zijn muziek minder vechtlustig dan Steve Reich en had minder dan John Adams de ambitie de muzikale wereld uit te dagen met een nieuwe omgang met oude genres. Niettegenstaande die bescheidenheid is het een man met een visie. Wie zijn nieuwste cd hoort, denkt te doen te hebben met een milieuactivist die op rustige en gedecideerde wijze op muzikale wijze laat horen wat er gebeurt als de mens het blijft verdommen te luisteren naar de natuur onder pressie. Prachtige episoden vol onsentimentele natuurbeelden worden afgewisseld met onsentimentele toespraakjes op alledaagse toon over de toestand en het lot van de wereld als de mensheid met de natuur doorgaat zoals ze nu doet. Wat voor ons in Nederland nog enigszins klinkt al een ver-van-ons-bed-show, tenzij je bij de kust woont, is voor voor grote delen van Amerika een dagelijkse realiteit waarover Riley wel serieus maar niet pathetisch doet. De bijbehorende muziek is een geraffineerde mix van gestileerde volksmuziek en de nieuwste electronische snufjes. Tegelijk is de muziek het resultaat van een opdracht van de NASA over het perspetief vanuit de ruimte op aarde en de neerslag van de aanslagen van 11 september 2001. De muziek wordt daarmee een door vele factoren beïnvloede versmelting van onsentimenteel realisme, optimisme in wijdsheid en schitterende klankexperimenten waarin aardse geluiden een buitenaards perspectief krijgen. Het stuk is daarmee zowel relativering als aanmoediging, kunst om de kunst en kunst als sociale daad, en het prettige bewijs dat Riley voorlopig nog niet is uitgecomponeerd.