© Emanuel Overbeeke, juli 2019

Heinz Holliger - Györgi Kurtág - Zwiegespräche

Holliger: Berceuse pour M. - Die Ros - Airs - Sonate

Kurtág: . Ein Brief aus der Ferne an Ursula - . für Heinz - Angelus Silesius: Die Ros' Schatten =- Rozsnyai Ilona in memoriam - Einen Augenblick lang - Versetto - Hommage à Eliiott Carter = Kroò Györgi in memoriam -Der Glaube - .summaia a B.P. - . ein Sappho-Fragment - . (Hommage à Tristan) - Einen Augenblick lang - In Nomine

Sarah Wegener (sopraan) Heinz Holliger en Marie-Lise Schüpbach (hobo), Ernesto Molinari (bas- en contrabasklarinet), Philippe Jaccottet leest eigen gedichten

ECM 481 8285 • 74' •
Opname: juni 2018, Radiostudio DRS, Zürich

De titel van de cd is enigszins misleidend, zij het en om een prettige reden. De componisten lijken in veel van deze overwegend zeer korte stukken veel op elkaar. En als ze verschillen (grof gezegd: Holliger is meer lyrisch en uitgesponnen, Kurtág meer dramatisch en elliptisch) dan is er altijd nog Holliger de musicus die, of hij wil of niet, alles naar zijn hand zet, met als gevolg dat de dramatiek een grote schoonheid krijgt en de lyriek een ondertoon van onuitgesproken drama. Misschien werd ik afgeleid door het nog steeds geweldige musiceren van Holliger (hij werd dit jaar tachtig), maar de grootste afwisseling op de cd is niet die tussen de twee componisten, maar die tussen de muziek en de gedichten. (De dichter is Zwitser en familie van de klaveciniste Christiane Jaccottet met wie Holliger veel samenwerkte.) De Franse teksten zijn kort, enigszins raadselachtig al lijken mij twee thema's daarin het inzicht verworven door de ouderdom en behoud van levenslust ondanks de jaren. Dat vermoeden krijgt men ook bij de muziek van de twee krasse knarren (Kurtág is nu 93). Hun muziek klinkt als in wezen jong en nieuw. Ik vrees dat deze stukken gezien hun subtiele lyriek, fragiele expressie en vaak onschoolse vormen iets zullen lijden onder een minder dan perfecte uitvoering, maar dat is een kwestie voor de opvolgers van Holliger. Ook als de heren hun meerdere moeten erkennen in de natuur is er altijd nog deze cd.