© Emanuel Overbeeke, juli 2016

Brahms: Serenade nr. 1 in D, op. 11 - Haydn-variaties op. 56a

Residentie Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend

Challenge Classics CC72692 63'

Opname: augustus-september 2015, Schönbergzaal, Koninklijk Conservatorium, Den Haag

Jan Willem de Vriend wordt een steeds betere dirigent van symfonieorkesten. Hij is meer en meer in staat de energie en de levendigheid, die zijn vroegere uitvoeringen met Combattimento Consort in barokmuziek soms zeer spannend maakten, te verfijnen tot minder opzichtige gebaren zonder dat dit ten koste gaat van het temperament. Hoe meer hem dat lukt, hoe vaker hij kan werken met betere orkesten. Het Residentie Orkest is een beter orkest dan het Orkest van het Oosten en zijn cd’s met werken van Brahms (Residentie Orkest) en Beethoven en Mendelssohn (Orkest van het Oosten) illustreren dit proces uitstekend. Wat behouden bleef bij die vooruitgang is de hang naar wildheid en directheid. Bij het Combattimento Consort pakte dat vaak goed uit, maar zijn directie in Mendelssohn en in mindere mate Beethoven en Brahms lijdt (nog) onder een zeker gebrek aan subtiliteiten, getuige de rafels en oneffenheden in de ritmen en de samenklanken. Het symfonieorkest krijgt onder hem een helderheid die in het beste geval doet denken aan ensembles voor barokmuziek, maar De Vriend mist enigszins wat Harnoncourt in zijn laatste twintig jaar wel had: een lichte grofheid meer dan compenseren met een geslaagde hang naar grootsheid en allure, getuige Harnoncourts laatste opnamen met Mozart, Beethoven en Bruckner. De Vriends uitvoeringen in Brahms (de delen van de twee stukken verschillen onderling enorm) zijn daarom het beste als in de composities de intimiteit en eenvoud van de kamermuziek vele maten lang voorop staan; en het ongemak is het grootst als het orkest moet klinken als een schepper van groots en snel wendbaar instrumentaal theater. Hopelijk is de cd een groeistuip.

_______________________-
Deze cd is ook besproken door Siebe Riedstra (klik hier).