CD-recensie
© Basia Jaworski, november 2022
|
Langzaam, veel te langzaam en eigenlijk veel te laat, maar de muziekwereld is toch nog ontwaakt. De een na de andere leemte wordt eindelijk opgevuld en de (bewust of onbewust) 'vergeten' componisten komen ook onze cd-spelers in. Mogelijk heeft u nog niet eerder van Paul Ben-Haim gehoord. Hij werd in 1897 in München als Paul Frankenburger geboren en overleed bijna 90 jaar later in Tel Aviv, met een zeer spectaculair oeuvre als muzikale nalatenschap. Veel vocale werken, orkeststukken, kamermuziek.. Wat niet, eigenlijk? De meeste van zijn composities zijn beïnvloed en geïnspireerd door Joodse, Israelische en Arabische melodieën. Jee kunt zijn muziek dan ook 'nationalistisch' noemen. En: nee, daar is niets mis mee, met dat woord. Neem alleen de opening van zijn Klarinetkwintet uit 1941! De dansante klarinetpartij herinnert in de verte aan de swingende klezmer, maar dan wel in een Brahmsiaans jasje. Nog sterker komt het tot uiting in zij Two Landscapes voor altviool en piano, waarin hij de schoonheid van zijn nieuwe vaderland bezingt. De aan Zino Francescati opgedragen Improvisation and Dance verraden invloeden uit het Jemenitische folklore en alleen zijn oudste werk op de cd, het pianokwartet uit 1920 heeft nog geen eigen gezicht. De zeer aanstekelijk spelende leden van het Canadese ARC Ensemble zijn in het dagelijks leven onder meer werkzaam op het Glenn Gould Conservatorium. Een cd om te koesteren! __________ index |
|