© Aart van der Wal, november 2019

Tsjaikovski: De Notenkraker

Sveshnikov Boys Choir of the Moscow Choral School, State Academy Symphony Orchestra of Russia 'Evgeny Svetlanov' o.l.v. Vladimir Jurowski
Pentatone PTC 5186761 • 87' • (sacd)
Live-opname: januari 2019, Tsjaikovski Conservatorium, Moskou

Na het in mijn oren zeer succesvolle Zwanenmeer (klik hier) kon het slechts een kwestie van geduld zijn tot De Notenkraker zou verschijnen. En zoals te verwachten viel wordt dat geduld rijkelijk beloond, want ook deze uitvoering mag zich wat mij betreft scharen onder de beste in de catalogus. Om het luisterfeest compleet te maken is er de door het team van Erdo Groot (Polyhymnia) gemaakte schitterende live-opname met volop theatersfeer. Het resultaat van al dit fraais is ruim 86 minuten op één cd, gevuld met de meest sprankelende muziek die Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893), de grote meester van het orkestkoloriet, ooit heeft gecomponeerd.

Het is ballet die op twee belangrijke pijlers rust: melodie en instrumentatie. Zoals ook van de minutieus uitgewerkte contrasten en de evocatieve details een betovering uitgaat die niet valt te weerstaan. Of men moet van ijzer zijn natuurlijk. Maar het vraagt wel wat van dirigent en orkest om dat ook met de bijna orkestrale wellustigheid maar ook fijnzinnigheid die dit werk eigen is, voor het voetlicht te brengen. Het zijn stuk voor stuk kwaliteiten die op dit album als het ware verankerd zijn. Het is een voortdurend genieten van de uiterst gevarieerde melodische, ritmische, harmonische en instrumentale rijkdom die Tsjaikovski deze partituur heeft meegegeven. Zowel de componist als de uitvoering toont de indrukwekkende verbeeldingskracht die van dit in muziek gevatte sprookje van de notenkraker en de muizenkoning van Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822) moet zijn uitgegaan. Een vertelling voor jong en oud, maar vooral voor kleine en wat grotere kinderen, die naar een stralende wereld worden verplaatst, een wereld van schone schijn met voor iedereen rijkdom in het verschiet. Het is gewoon te mooi om waar te zijn!

Maar de muzikale werkelijkheid is echt zo mooi, want Jurowski laat zijn ensemble (en daar hoort ook het uitstekend zingende jongenskoor van de Moskouse Koorschool bij) voortdurend schitteren. Wat voor Het Zwanenmeer gold, geldt opnieuw: het is in een woord subliem. Twee van Tsjaikovski's grote balletten zijn nu vastgelegd. Muziek ook die als een nooit eindigend sprookje de wereld blijft verbazen.

Tot slot: het lijkt onwaarschijnlijk dat Pentatone nog met een vervolg komt met dat andere grote Tsjaikovsk-ballet: De Schone Slaapster ofwel Doornroosje. In het Russisch:  Spiashchaja krasavitsa! Want die opname is er al, met hetzelfde orkest onder dezelfde dirigent, maar ditmaal op een andere label: ICA Classics, verschenen in 2017.