CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2018

 

Tchaikovsky meets Shakespeare

Tsjaikovski: Hamlet (suite) - Doornroosje (suite) - Romeo en Julia (fantasieouverture)

Kiyotaka Izumi (piano)
Phaedra PH 292039 • 70' •
Opname: april 2018, Blauwe Zaal, deSingel, Antwerpen

www.phaedracd.com

 

Had Tsjaikovski iets met Shakespeare? Het lijkt er wel op, gezien zijn fantasieouverture 'Romeo en Julia', de symfonische fantasie 'De Storm' en de toneelmuziek bij 'Hamlet'. Tsjaikovski zal de drama's van deze grote Engelse toneelschrijver ongetwijfeld hebben gelezen, maar in Sint-Petersburg, mogelijk ook daaraan gewijde toneelvoorstellingen hebben bijgewoond. In het Michailovski-theater trad in die tijd een Frans toneelgezelschap op dat regelmatig werk van Shakespeare op de planken bracht. Maar voor Tsjaikovski was er in 1891 ook een rechtstreekse aanleiding voor 'Hamlet', toen de grote Franse acteur Lucien Guitry hem vroeg de muziek te schrijven voor een opvoering van het gelijknamige toneelstuk (toen in de Franse vertaling van Alexandre Dumas en Paul Meurice). Het werd niet een van Tsjaikovski's meest geïnspireerde werken.

De Japanse pianist Kiyotaka Izumi (u kunt hier alles over hem lezen) heeft duidelijk iets met Tsjaikovski (en waarschijnlijk ook met Shakespeare) en speelde deze nieuwe Phaedra-cd vol met eigen bewerkingen. Hij speelt ze niet alle in hun chronologische volgorde, waar overigens niets op tegen is. Zijn keus heeft alles te maken met contrastwerking en dus met afwisseling, in een voortdurend levendig gehouden discours. Prokofjev deed dat bijvoorbeeld ook, in zijn 10 Pianostukken op. 75 en de drie suites die hij samenstelde uit zijn complete ballet 'Romeo en Julia'. Terwijl de 'vertaling' van orkest naar piano solo al evenmin vreemd aandoet (denk alleen maar aan het fenomeen van het piano-uittreksel).

Izumi is een technisch en interpretatief een meesterpianist, waarbij nog komt dat deze door hem speciaal voor het concertpodium vervaardigde transcripties ook op dit punt van groot muzikaal inzicht getuigen. Het is duidelijk: hij kent zijn Tsjaikovski, brengt smaakvolle kleuraccenten aan, belicht feilloos zowel de lyrische als dramatische kanten van deze muziek. Hij heeft ook oog en oor voor de vele motivische verwijzingen en de betovering die kan uitgaan van de heerlijk uitgesponnen melodieën. Het is een bloemlezing geworden die de aandacht gevangen houdt. Een prestatie van formaat.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links