© Aart van der Wal, juli 2019

Amoroso Señor - José de Torres

Torres: Reloj que señala - Sosiega tu quebranto - Amoroso Señor - Murío por el pecado

Aurora Peña (sopraan), Concerto 1700 o.l.v. Daniel Pinteño
1700 Classics 170001 • 58' •
Opname: juni 2018, Iglesia de San Sebastián, Cercedilla (Spanje)

Het komt regelmatig voor dat musici mij spontaan een cd (willen) toesturen. Een deel daarvan is qua repertoire niet interessant of de uitvoering valt (soms fors) tegen. En aangezien we toch al met onze spaarzame tijd en mogelijkheden moeten woekeren bespreken we liever het 'betere werk'. Zo, dat weet u dan ook weer.

Daniel Pinteño, een van de twee violisten van het Spaanse Concerto 1700, stuurde me onlangs deze cd met uitsluitend 'cantadas' ('gezongen', maar feitelijk cantates) met de toevoeging 'santísimo' ('allerheiligst') van de Spaanse componist, de van oorsprong Madrileense José de Torres (ca. 1670-1738). Cantates die niet alleen in Spanje, maar ook in de kathedralen van Mexico en Guatemala een belangrijke plaats hebben ingenomen. Het Spaanstalige Zuid-Amerika heeft eeuwenlang nauwe banden met Spanje onderhouden, in een tijd dat Spanje nog een heus wereldrijk was. Het was een van de redenen voor het in ons land gevestigde Música Temprana om het repertoire uit barok en renaissance binnen dat Spaanse wereldrijk te ontginnen (klik hier).

Dat geldt evenzeer voor Concerto 1700 dat nu voor het eerst met vier werken komt die zijn opgedoken uit archieven in Mexico en Guatemala en die zonder uitzondering behoren tot Torres' - veel minder bekende - laatste scheppingsperiode. Boeiende muziek van een hoog religieus karakter, maar zo sprankelend en verrassend dat het een lust is om naar deze 'cantadas' te luisteren, daarbij uiteraard geholpen door een uitgelezen instrumentaal ensemble (hobo, twee violen, altviool, cello, violone, theorbe, luit, klavecimbel en orgel) en een sopraan die haar grote vocale kwaliteiten mede inzet voor een grandioos staaltje tekstverbeelding. Geluidstechnicus Jesús Trujillo heeft het in de kerk van San Sebastián in Cercedilla vlekkeloos vastgelegd, met de sopraan in het juiste perspectief ten opzichte van de instrumentalisten.

De distributie van de cd is in handen gelegd van Amazon in Spanje, Duitsland, Italië, Frankrijk, Engeland en de VS. De wereldwijde distributeur is Nova MD GmbH. Mogelijkheden genoeg dus om dit bijzonder geslaagde album te bemachtigen. En anders is daar natuurlijk Spotify cum suis.