CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2017

 

Bach: Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731 - Präludium in F, BWV 854 - Ach, was soll ich Sünder machen BWV 770 - Kommst du nun, Jesu vom Himmel herunter auf Erden BWV 650 - Ich ruf' zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639 - Alle Menschen müssen sterben BWV 643

Vivaldi: Blokfluitconcert in G, RV 312 - in F, RV 442 - in e, RV 445 - in C, RV 444 - in c, RV 441 - in G, RV 443

Stefan Temmingh (blokfluit), Capricornus Consort, Basel
Accent ACC 24332 • 69' •
Opname: mei 2017, St. German, Seewen

 

Stefan Temmingh (1978), de Zuid-Afrikaanse pendant van de (eens) jonge Frans Brüggen studeerde aan het conservatorium in München en ontwikkelde zich vanuit de Beierse hoofdstad tot een van de belangrijkste specialisten op het gebied van de Oude Muziek. Zo is hij een van de weinigen die vrijwel het volledige barokrepertoire voor blokfluit letterlijk in de vingers heeft. Maar ook in het domein van de moderne en eigentijdse muziek is Temming volop actief, getuige onder meer de vele premières die hij op dit vlak heeft gegeven. En dan zijn er de cd's (de meeste ervan heb ik op onze site besproken) die de beklijvende staalkaart vormen van zijn musiceren.

Andreas Janotte, Temminghs in München gevestigde impresario, stuurde me onlangs de nieuwste cd met daarop een met smaak samengesteld programma: blokfluitconcerten van Antonio Vivaldi, afgewisseld door préludes van Johann Sebastian Bach. Het blijkt een schot in de roos, niet alleen door de aldus aangebrachte contrasten, maar ook door de expressieve kracht van het betoog van zowel solist als ensemble. De eerste term die me te binnen schoot toen ik hiernaar luisterde: snedig. Niet in de betekenis van 'scherp' (hoewel er op het scherp van de snede wordt gearticuleerd), maar van 'schrander', ad rem ook, met een sterk ontwikkeld gevoel voor balans en proportie, eigenschappen die eigenlijk in de bagage van iedere musicus thuishoren. Niet minder belangrijk is dat dit niet een cd is geworden met uitsluitend blokfluitconcerten van Vivaldi, maar dat juist door de toevoeging van de préludes (het omgekeerde geldt overigens net zo goed) de gehele muzikale maar ook muziekhistorische context aan perspectief wint. Bach en Vivaldi worden in feite in dit programma tegenover elkaar geplaatst, wat op zich al een boeiende exercitie oplevert. Terwijl we weten dat Bach grote waardering had voor het werk van Vivaldi en meerdere bewerkingen daarvan op zijn naam heeft staan. Schitterend spel zowel van de solist als het ensemble, een door zijn afwisseling boeiend programma en dit alles gevat in een fraaie opnametechnische omlijsting. De goed gedoseerde kerkakoestiek van St. German in het Zwitserse Seewen draagt zeker bij aan de gloedvolle ensembleklank. Dat de titel van deze cd: 'Vivaldi Temmingh' de lading niet dekt is een geringe oneffenheid: Bach hoort er uitdrukkelijk bij.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links