CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2016

 

Chopin: Prélude in cis, op. 45 - Ballade nr.3 in As, op. 47 - Mazurka in a, op. 59 nr. 1 - in As, op. 59 nr. 2 - in fis, op. 59 nr. 3 - Andante spianato et Grande Polonaise op. 22

Szymanowski: 9 Préludes op. 1 - Mazurka's op. 50 nr. 1-4

Magdalena Baczewska (piano)

Paraty 116137 • 69' •

Opname: augustus 2015, Karol Szymanowski Conservatorium, Katowice (Polen)

   

Een fijnzinnig recital door de Poolse pianiste Magdalena Baczewski (zij voelt zich overigens ook uitstekend bij het klavecimbel thuis). Het is een overtuigende combinatie van grandeur, bravoure, intro- en retrospectief, charme, raffinement, aangevuld met een onmiskenbaar gevoel voor toonkleuren. Baczewski omringt beide componisten met diep respect en met grote zorg. Het subtiele karakter van haar spel staat een vurige benadering geen moment in de weg, terwijl de lyrische kwaliteiten in deze vertolkingen net zo evident zijn. Ze verstaat de kunst van het aanspannen en ontspannen, past de tempi feilloos daaraan aan en fraseert expressief. Nee, qua spel is zij geen Josef Hofmann of Alfred Cortot. Zij schurkt eerder dicht tegen de Latijnse helderheid van haar landgenoot Krystian Zimerman aan, wat overigens best als een compliment mag worden opgevat. Het is allemaal wel doordacht maar daardoor niet minder individueel. Haar intuïtie laat haar evenmin in de steek, getuige haar vertolking van het grillige karakter Derde ballade van Chopin. Beide handen zijn bovendien in volmaakt evenwicht.

Wat deze cd extra aantrekkelijk maakt zijn de Préludes en Mazurka's van Karol Szymanowski (1882-1937), die anders dan Chopin in zijn geboorteland bleef maar wel met hem gemeen had dat hij een bijzonder oor had voor de typisch Poolse volksmuziek, waaronder een van de volksdansen: de mazur. Szymanowski's Préludes en Mazurka's zijn duidelijk geënt op die van Chopin en in die zin ook passend bij de creatieve 'Wende' die de componist onderging toen hij de typisch laatromantische Duitse stijl inruilde voor die van de impressionistische Debussy en klassiek transparante Ravel. Er kwam nog zo'n 'Wende', al nam hij daarmee nog niet definitief afscheid van zijn grote Franse voorbeelden, toen Stravinsky's Les noces hem naar de keel greep en hij zich vervolgens ging oriënteren op de muzikale folklore van het onherbergzame Tatra-gebied in het zuiden van Polen. De Mazurka's vormen daarvan de weerslag. Prachtige miniaturen, fraai vertolkt en opgenomen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links