© Aart van der Wal, oktober 2021

Robert Schumann - Complete Works for Cello

Schumann: Adagio & Allegro in As, op. 70 - 3 Fantasiestücke op. 73 - 5 Stücke im Volkston op. 102 - Celloconcert in a, op. 129

Ella van Poucke (cello), Jean-Claude Vanden Eynden (piano), Phion o.l.v. Günter Neuhold
Challenge Classics CC72871 • 62 •
Opname: juni 2021, Haas Teichen Hal, Koningin Elisabeth Muziekkapel, Waterloo; jan. 2021, Musis Sacrum, Arnhem

Dat de muziek Ella van Poucke (1994) in haar genen zit lijkt een voor de hand liggende conclusie, want moeder is altvioliste, vader trompettist en broer Nicolas pianist. Met zo'n ouderpaar wordt de muziek als het ware met de paplepel ingegoten en als het talent zich niet verloochent ligt de weg naar het conservatorium al vroeg open. Het zal niet vaak voorkomen dat een tienjarige die stap al kan maken, maar Ella deed het. Waarna ze vervolgens in Duitsland ging studeren, aan de Kronberg Academy, een professionele opleiding die zich met name richt op de kamermuziek. Dat werd haar favoriete genre, getuige ook deze cd. En dat celloconcert dan? Daarover was ze in een vraaggesprek héél duidelijk: voor haar had het alle kenmerken van ‘kamermuziek in het groot' en zo speelt ze het opus ook.

Het ligt haar uitstekend: Schumanns betoverende fantasiewereld, de romantische maar lichte toets, het cantabile-spel en enigszins tot mijn verbazing kreeg ze, wat het Celloconcert betreft, daarin overtuigend steun van het Phion, op de cover van het album voorts aangeduid met ‘Orchestra of Gelderland & Overijssel'. Op onze site hebben we eerder een aantal nogal harde noten over dat orkest gekraakt (zoek op ‘Phion'), maar wat dit orkestspel betreft valt er niets op aan te merken. Terwijl dirigent Günter Neuhold (1947, Graz) duidelijk affiniteit heeft met dit repertoire. De juiste man op de goede plek dus.

Een eminente bijdrage wordt ook geleverd door de pianist Jean-Claude Vanden Eynden (1948, Brussel), die zijn enorme ervaring als begeleider geheel ten dienste heeft gesteld van het sfeervolle spel van Van Poucke. Ze kennen elkaars kwaliteiten overigens al heel goed van jaren her: ze spelen al sinds 2007 regelmatig met elkaar samen. Ook dat zegt wel iets.

Geen wonder dat de conclusie slechts kan zijn dat het een schitterend album is geworden, mede dankzij de door Ber van der Wolf op twee verschillende locaties gemaakte opnamen. Dat ze ook wat dit betreft perfect met elkaar ‘samenvallen' heeft mede met Van der Wolfs vakmanschap te maken.