CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2020

Schumann: Frauenliebe und Leben op. 42

Brahms: Liebestreu op. 3 nr. 1 - Heimweh II “O wüsst' ich doch den Weg zurück” op. 63 nr. 8 - Mädchenlied op. 107 nr. 5 - Liebe und Frühling II “Ich muss hinaus” op. 3 nr. 3 - Verzagen op. 72 nr. 4 - Sapphische Ode op. 94 nr. 4 - O liebliche Wangen op. 47 nr. 4 - Geheimnis op. 71 nr. 3 - Wir wandelten op. 96 nr. 2 - Alte Liebe op. 72 nr. 1 - Die Mainacht op. 43 nr. 2 - Von ewiger Liebe op. 43 nr. 1

Elina Garanca (mezzosopraan), Malcolm Martineau (piano)
DG 4839210 • 57' •
Opname: juli 2020, Meistersaal, Berlijn

   

Dit lieddebuut van de Letse mezzo Elina Garanca valt niet tegen, al werd ik er zeker niet door overrompeld. Rijk, creamy van toon, fraai gearticuleerd en gefraseerd, het legato zonder een spoortje stress of oneffenheid (zeker in het kunstlied is perfecte ademtechniek zo ongeveer een eerste vereiste). Kortom, zangkunst bezien vanuit alleen de techniek in optima forma maar wat helaas ontbreekt is de ook voor de luisteraar invoelbare verbeelding, het klinkt me te afstandelijk in de oren, soms sluipt zelfs de routine binnen. Teveel momenten waarin het te keurig en te weinig betrokken opwelt, alsof het dan vooral draait om een smaakvolle invulling van de noten, de tekst daardoor minder leidend zou zijn.

Een Letse die zich door de Duits taal heen moet manoeuvreren: het zal haar niet gemakkelijk zijn gevallen, getuige haar bepaald niet accentloze uitspraak. Ook dat doet afbreuk aan de inhoudelijke aspecten van het lied. Zeker, ze doet haar best, maar het is wat mij betreft niet genoeg. Bovendien is er de nu eenmaal noodzakelijke aanpassing van de oorspronkelijke toonaard aan Garanca's vocale bereik, wat duidelijk ten koste gaat van het meer frisse en luchthartige. Vanuit die optiek is het toch al een ongelijke strijd tussen mezzo en sopraan. Toch staan er wel degelijk betoverende momenten tegenover, waarin de mezzo zich met absoluut indrukwekkende noblesse etaleert, zoals bijvoorbeeld in het achtste lied van ‘Frauenliebe und Leben' en de laatste twee liederen op deze cd: Brahms' 'Mainacht' en ‘Von ewiger Liebe'. Terwijl het zwoele karakter van haar stem zeker bijdraagt aan de meer 'schwärmerische' expressie. De Schotse pianist Malcolm Martineau toont zich in dit recital opnieuw de ideale partner.

De opname werd gemaakt in de historische 'Meistersaal' in Berlijn, gebouwd in 1910 en ingericht en bedoeld voor kamermuziek. Het staat in het centrum, vlakbij de Potsdamer Platz en is internationaal vooral bekend geworden door de Hansa Studio die er, op een steenworp afstand van de toenmlige beruchte Muur, een opnamelocatie inrichtte.

Binnenkort verschijnt Garanca's tweede liedalbum: ‘Musical Moments', eveneens op Deutsche Grammophon en ook ditmaal met de pianist Malcolm Martineau.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links