CD-recensie

 

© Aart van der Wal

 

 

Schubert: Der Sänger, D 149a - Gesänge des Harfners nr. 1, D 478 - nr. 2, D 479 - nr. 3, D 480 - Prometheus, D 674 - Ganymed, D 544 - Grenzen der Menschheit, D 716 - Erlkönig, D 328d - Szene aus 'Faust', D 126b - Der Zweg, D 771 - Auf dem Wasser zu singen, D 774 - Liedesend, D 473b - Der Musensohn, D 764b.

Thomas Quasthoff (bariton), Charles Spencer (piano).

RCA 09026 61864-2 • 62' •


De cd-titel Goethe-Lieder is misleidend: drie liederen zijn namelijk op teksten van Von Collin (D 771), Stollberg (D 774) en Mayrhofer (D 743b). Maar meer moeite heb ik met de manier waarop Quasthoff met zijn korrelig-expansieve bas-bariton met Schuberts gevoels- en gedachtenwereld omgaat. Vooralsnog is dit een zanger aan het woord die onvoldoende emoties bij de toehoorder losmaakt, zich te sterk op het technische vlak concentreert en zo de indruk wekt dat hij slechts bij vlagen geïnspireerd is. D 149a en 126b zijn het meest succesvol door een prachtige opbouw en hier zijn frasering en dictie op hun best, maar de vertolking van D 774 is typerend voor dit recital: lenigheid en sprankeling zijn gewoon afwezig. Ik begrijp trouwens niet waarom Quasthoff een dergelijk voor de bariton ongeschikt lied uitkiest. Spencer levert een goede prestatie, maar in zijn vleugel bevindt zich weer eens de beruchte rammelende vishengel. Even vervelend is dat de bariton te direct werd opgenomen. Het tekstboekje is een rommeltje: de teksten van D 480 en D 479 staan in de omgekeerde volgorde.

Het lijkt aldus een nogal negatieve samenvatting, maar ik heb het vermoeden dat op termijn Quasthoff in dit repertoire nog sterk zal groeien en van zich zal laten spreken. In deze stem huist een enorme potentie.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links