CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2004

 

 

Schubert: Ave Maria (Ellens Gesang III) D 839 - Ganymed D 544 - Mignon-Lieder: Kennst du das Land D 321 - Heiss mich nicht reden D 877 nr. 2 - So lasst mich scheinen D 877 nr. 3 - Nur wer die Sehnsucht kennt D 877 nr. 4 - Liebhaber in allen Gestalten D 558 - Heldenröslein D 257 - Nähe des Geliebten D 162 - Die Forelle D 550 - Auf dem Wasser zu singen D 774 - Im Abendrot D 799 - Ständchen D 889 - Du bist die Ruh D 776 - Gretchen am Spinnrade D 118 - Gretchens Bitte D 564 - Der Hirt auf dem Felsen D 965.

Barbara Bonney (sopraan), Geoffrey Parsons (piano), Sharon Kam (klarinet D 965).

Teldec 4509 90873-2 • 73' •


Bonney weet redelijk goed raad met de expressieve lijnen in deze bekende liederen en geeft de nodige aandacht aan frasering en dynamische verhoudingen. De tempi zijn goed gekozen, terwijl het technische raffinement een bijna vanzelfsprekende eenvoud niet in de weg staat. Zij hoeft niet te forceren, a.h.w. breuklijnen in te lassen. Toch geef ik de voorkeur aan Elly Ameling (Philips 438528-2), die meer uit deze liederen weet te halen. Bij Bonney zijn er momenten dat de expressie duidelijk tekortschiet, zij te gemakkelijk over de betekenis van een strofe heenzingt. Ook Parsons is daaraan enigszins debet, zoals o.a. blijkt uit Gretchen am Spinnrade en Der Hirt auf dem Felsen. Vergeleken met het duo Ameling, Demus en Deinzler in hun unieke Schubertiade op Harmonia Mundi is de vertolking door Bonney en Parsons zelfs vlak en krijgt vooral D 118 iets routineus. Hoor maar eens hoe de toen nog onge Ameling - eigenlijk onnavolgbaar, zo fris en dwingend - naar de climax van "Und ach, sein Kuss!" toewerkt! Deinzlers bijna smeltende, zeer expressieve klarinetobbligato in D 965a wint het van die van Kam. Het onvoltooide Gretchens Bitte krijgt hier overigens niet een door vreemde hand aangebreid einde, maar wordt gewoon afgebroken en ook dat heeft zijn charme.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links