CD-recensie
© Aart van der Wal, februari 2004 |
Schubert: Een Schubertiade in 1815 (deel 2)Trinklied D 148 - Morgenlied D 266 - An Sie D 288 - Das Mädchen aus dem Fremde D 252 - Der Abend D 221 - Punschlied D 277 - An die Sonne D 272 - Das Leben ist ein Traum D 269 - Die drei Sänger D 329 - Die Erscheinung (Erinnerung) D 229 - Das Abendroth D 236 - Genügsamkeit D 143 - An Rosa (I) D 315 - An Rosa (II) D 316 - Das Bild D 155 - Furcht der Geliebten D 285 - Skolie D 306 - Cora an die Sonne D 263 - Die Sterne D 313 - Lob des Tokayers D 248 - Vaterlandslied D 287 - Gebet während der Schlacht D 171 - Hermann und Thusnelda D 322 - Selma und Selmar D 286b - Lorma D 327 - Cronnan D 282 - Hymne an den Unendlichen D 232 - Das Grab D 330. Lorna Anderson, Patricia Rozario (sopraan), Catherine WynRogers, Catherine Denley (mezzo-sopraan), Jamie MacDougall, John Mark Ainsly (tenor), Simon Keenlyside (bariton), Michael George (bas), Graham Johnson (piano). Hyperion CDJ 33022 • 79' • Het Schubert-liederenproject van Hyperion vordert gestaag: wij zijn met deze rijk gevulde cd alweer toe aan de tweeëntwintigste aflevering, die evenals het onlangs besproken eerste deel van de Schubertiade uit 1815, weer voor menige verrassing zorgt. Deze wisselende bezetting is zeker aantrekkelijk, omdat een altijd op de loer liggende, clichématige benadering gemakkelijker kan worden voorkomen en bovendien de liederen voor grotere bezetting aan bod komen. Zeker, dit zijn echt niet allemaal geniale scheppingen en de componist voert ons nog niet naar de peilloze diepten van zijn latere werk, maar de melodieën stromen rijkelijk, in een bijna volmaakte synthese van (menigmaal zeer gedateerde) poëzie en muzikale zeggingskracht. De vertolkingen staan op hoog niveau, al stelt MacDougall wat teleur door een nogal dun hoger register en minder trefzekere lage noten, terwijl Denley een nogal scherp vibrato kan demonstreren. Graham Johnsons begeleiding is weer van het hoogste gehalte. De steevast door hem uitmuntend verzorgde toelichting per opusnummer is nu wel bijzonder uitvoerig en gedetailleerd. Naarmate deze reeks vordert ontstaat langzamerhand een boekwerk dat zich minstens kan meten met FischerDieskaus standaardwerk op dit gebied: Auf den Spuren der Schubert-Lieder. Jammer dat Hyperion het dikke pakje papier achter de nauwe lipjes van het doosje heeft gefrommeld: het is zonder kleerscheuren absoluut niet meer te verwijderen, laat staan terug te schuiven. Waarom niet, zoals bij de Hyperionuitgave van Wolfs Italienisches Liederbuch, apart bijgepakt? Een schande! index |