CD-recensie

 

© 1999 Aart van der Wal

 

Schubert/Badura-Skoda: pianosonate nr. 8 in Fis, D 571/604/570.

Schubert: pianosonate nr. 16 in D, D 850.

Paul Badura-Skoda (Hammerflügel).

Arcana A 15 • 60' •


Badura-Skoda legt voor het Franse label Arcana alle Schubertsonates op verschillende Hammerflügel vast. In deze vijfde uitgave bedient hij zich van de instrumenten van Donat Schöfftos (1810) en Conrad Graf (1824). De sonate in Fis is een muzikale lappendeken (maar wat voor een!), waarvan alleen het openingsdeel onomstotelijk vaststaat: een in alla breve genoteerd allegro moderato zonder reprise, daterende uit juli 1817. Het Klavierstuck in A (een in fis beginnend andante!), D 604 stamt uit dezelfde periode en maakt, evenals een scherzo in D en een slot-allegro in Fis (D 570), met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid deel uit van deze sonate. Het opus behoort tot een van de Schuberts fraaiste en origineelste composities uit 1817 en het is daarom dubbel jammer dat alleen het langzame deel en het scherzo compleet zijn. Badura-Skoda heeft, evenals Brown en Flothuis, veel bijgedragen aan de huidige stand van het Schubert-onderzoek, maar aan de piano heeft hij mij nooit echt kunnen overtuigen. Ook nu weer verlopen sommige overgangen mij to abrupt en wordt menig dynamisch accent to zwaar aangezet, wat ten koste gaat van het thematische verband. In tegenstelling tot Beethovens motivische bouwwijze verdraagt Schuberts vaak himmlische Lange deze aanpak naar mijn smaak niet. Bij Schnabel, Curzon en Brendel blijft de vorm binnen een rijker geschakeerd palet wel overeind en dat heeft niets met het wel of niet-authentieke instrumentarium op zich to maken. De beide instrumenten werden uitmuntend vastgelegd. De pregnante bas is een lust voor het oor en wint het qua definitie en helderheid moeiteloos van die van de moderne concertvleugel.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links