CD-recensie

 

© 2004 Aart van der Wal

 

Salieri: Ouvertures Il Talismano - Ercalito e Democrito - Cesare in Farmacusa - Il Ricco d'un giorno - La Secchia rapita - Axur, Re d'Ormus - Les Danaldes - Don Chisciotto alle nozze di Gamace - La Grotta di Trifonio - Il oro - Armida - L'Angiolina, ossia Il atrimonio per sussurro.

Tsjecho-Slowaaks Radio-Symfonieorkest (Bratislava) o.l.v. Michael Dittrich.

Marco Polo 8.223381 • 58' •


Salieri's muzikale nalatenschap mist de gevatheid en spiritualiteit van Haydn en Mozart. Deze ouvertüres naar de gelijknamige opera's tonen een instrumentaal palet dat niet echt verrassend is en te weinig kleur en afwisseling biedt. De unisono-passages in de tutti klinken uitgesproken eenvormig en soms zelfs grauw. Het door alles heen tinkelende klavecimbel als continuo-instrument maakt het er niet beter op. Salieri (1750-1825) weet ook met de dramatische opbouw niet zo goed raad. Hij verschiet zijn luidruchtige kruit al in de inleiding en ziet daarna geen kans meer om de spanning op te bouwen, terwijl sommige slotmaten de indruk geven dat er geen muziekpapier meer voorhanden was. De uitvoering is er een van dik hout zaagt men planken, met grofkorrelige strijkers en een ongelukkige, orkestrale balans. Het staat echter buiten kijf dat bijv. Ton Koopman of John Eliot Gardiner deze middelmatige muziek met een kleinere bezetting toch sprekender en beter gearticuleerd tot hoger leven zouden hebben gewekt. De opname is wel ruim, maar mist spitse helderheid. Voor diegenen die in deze componist zijn geïnteresseerd kan deze uitgave desalniettemin een welkome aanvulling zijn, aangezien de meeste pennevruchten van Salieri nog niet aan de vergetelheid zijn ontrukt. In het land der blinden is eenoog onbetwistbaar koning!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links