CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2009


 

Rossini: Ouverture La scala di seta - Semiramide - Serenata per piccolo compresso - Sonate voor strijkers in G - Le rendez-vous de chasse (Grande fanfare par Rossini) - Variazioni a più instrumenti obbligati - Andante e tema con variazioni per quattro strumenti a fiato.

Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer.

Channel Classics CCS SA 27708 • 65' • (sacd)

 


Wát een feest! Alsof de musici zich met dit bruisende programma even los wilden maken van het 'zware'werk, het soort uitstapje met de blik op het zonnige Zuiden, maar vooral op de Zwaan van Pesaro, zoals Rossini liefkozend werd genoemd. Evenals Bellini was Rossini de componist van de kostelijkste en pakkendste melodieën, verpakt in een buitengewoon kleurrijke instrumentatie. Hij schudde ze zomaar uit de mouw, deze jongleur, vooral geïnspireerd door de virtuoze ensembles in Milaan, Rome en Venetië. Verbazingwekkend eigenlijk, want Rossini leed onder een zwakke gezondheid en later ook nog aan stevige depressies.

Dankzij veel talent en keihard werken heeft het Budapest Festival Orchestra zich aan de top van het Europese muziekleven weten te nestelen, met de inmiddels 58-jarige dirigent Iván Fischer (in hart en nieren een Hongaar) als de grote inspirator. Hij richtte in 1983 het ensemble op, polijstte de klank, ontwikkelde een steeds breder repertoire en sloot een contract met eerst het Philips- en vervolgens het Channel Classics-label, dat zo succesvol uitpakte dat het orkest al snel internationaal furore maakte. In de afgelopen kwarteeuw bleef Fischer trouw aan zijn uitgangspunt dat ieder orkestlid zich zoveel mogelijk in het kamermuziekrepertoire diende te manifesteren, wat de klankcultuur van het orkest alleen maar ten goede kon komen. Maar ook naar zijn publiek toe was Fischer vernieuwend. Zo organiseerde hij in navolging van Leonard Bernstein concerten voor kinderen, organiseerde hij verrassingsconcerten (het programma werd niet van tevoren aangekondigd) en liet hij de financieel minder bedeelde landgenoten genieten van concerten waarvoor een kaartje slechts het symbolische bedrag van 1 forint kostte. Ook op het gebied van de opera liet hij zich niet onbetuigd: hoewel bedoeld als concertuitvoering maakte hij er toch een scènisch spektakel van, waarmee hij veel succes oogstte. Dan waren er de Mahlerfeesten en andere festivals in de Hongaarse hoofdstad die een groot publiek trokken. Met allerlei compositieopdrachten kreeg de eigentijdse muziek nieuwe impulsen. Het is ook typisch Fischer om orkestleden te stimuleren de hoofdrol te vervullen in de vele soloconcerten.

Dit succesverhaal straalt ook van de vele opnamen af die Fischer met zijn orkest heeft gemaakt. Deze nieuwste uitgave is daarvan opnieuw het bewijs, zo fris en helder, kleurrijk en bevlogen komen deze kostelijke miniaturen uit de (mits goede!) luidsprekers. De sublieme strijkersklank, de kruidige houtblazers en de rondborstige hoorns (in de Grande fanfare par Rossini! moeten ze vooral rondborstig zijn, de frases niet te scherp aangezet!) zijn een ware lust voor het oor. Carlo Maria Giulini, Rossini-vertolker bij uitstek, profileert en articuleert met het Philharmonia Orchestra (EMI) nóg een fractie scherper, daarbij mede geholpen door een helderder zij het inmiddels gedateerde opname, maar dat doet aan de grandioze prestatie van het Budapest Festival Orchestra niets af. Een geweldige uitgave, met deels zelden of nooit gehoord repertoire.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links