![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2015
|
Na Raaff (2004), geschreven in opdracht van De Nationale Opera, kwam Robin de Raaff in 2012 met Waiting for Miss Monroe, een opera in twee bedrijven en zes scènes, in de woorden van de tekstschrijfster Janine Brogt (zij schreef ook het libretto voor Raaff) een 'meditation on the character' (met citaten uit 'Ulysses' van James Joyce en 'Venus and Adonis' van William Shakespeare). "Geen weergave van de werkelijkheid, maar de 'benutting ervan om naar het innerlijk te gaan: naar haar eenzaamheid, haar angsten, haar triomfen, haar demonen," aldus Brogt. Een nogal voor de hand liggende aanpak omdat Monroe haar zielenroerselen niet prijsgaf aan de buitenwereld, zelfs niet aan haar psychiater, maar aan een bandopnameapparaat. Waar gingen de tapes na haar dood naartoe? Naar de FBI die ze nog steeds angstvallig achter slot en grendel bewaart. Niet zo verwonderlijk overigens: aangenomen mag worden dat de banden explosief materiaal bevatten, niet in het minst door de rol die zowel John als Robert Kennedy in haar niet al te florissante bestaan hebben gespeeld. Voor De Raaff was vooral 'de eenzaamheid in de massawereld van de filmindustrie' een interessant gegeven. "Monroe werd ouder, ze voelde de concurrentie van jonge actrices en de druk vanuit de producers om steeds weer komedies te maken, terwijl ze serieuze aspiraties had. Haar pogingen om haar eigen weg daarin te vinden, stoppen abrupt met haar dood. Dat beleef je in deze opera opnieuw."
Alle rollen zijn goed tot zeer goed bezet, te beginnen met Laura Aikin die een volkomen geloofwaardige Monroe neerzet. Haar vocalistiek (kun je dit zingen zonder absoluut gehoor? Ik denk het niet) blijkt, naarmate de opera vordert, een regelrechte sensatie en door de wijze waarop zij haar angsten, haar vertwijfeling en haar charmes etaleert, menigmaal doorspekt met een 'hilarische noot', krijgen we een zeer markant, zelfs levensecht beeld van Marilyn Monroe in haar vele wisselende gedaanten. Het enige punt van kritiek geldt het begin van de eerste akte, waarin zij slechts weinig nuances aanbrengt en haar luidkeelse zang althans op mij een vermoeiende uitwerking had. Minder geblèr had naar mijn gevoel juist meer opgeleverd. Met als extra kanttekening dat de toch al slechte verstaanbaarheid er daardoor bepaald niet beter op werd.
Het is een opera die je moet zien (acteerprestaties, regie, kostuums, belichting en decors waren absoluut de moeite waard) en horen (er wordt op topniveau gemusiceerd). Wie echter aangewezen is op uitsluitend de cd stuit op een niet weg te poetsen probleem: de muziek is voortdurend cerebraal, zij lijkt slechts bij vlagen niet rekenkundig bedacht, vaak zonder veel sfeer en soms nauwelijks geënt op de handeling zelf. Het ontbreekt aan muzikale verbeeldingskracht, er is sprake van teveel stereotiepen en bedenksels die net zo gemakkelijk bij een geheel ander theaterstuk zouden kunnen passen. Alban Bergs Wozzeck lijkt voor De Raaff model te hebben gestaan, maar zonder diens expressieve rijkdom (nog afgezien van de ingenieuze vormstructuur waarin Berg zijn meesterwerk heeft gegoten). Bovendien kan Raaff niet echt 'vocaal' componeren, wat Berg wel kon. Hij heeft er geen gevoel voor, denkt blijkbaar instrumentaal of vanuit de piano. Geen idee, maar van enige melodie die beklijft is geen sprake. Wel moet gezegd worden dat zijn instrumentatie menigmaal uiterst ingenieus is, de voorstelling soms zelfs echt draagt. Maar helaas, dat is op zich onvoldoende om deze opera te 'redden'. De opname is bijzonder geslaagd, zeker in 'surround' dat de luisteraar nog dichter bij de 'live' belevenis brengt. Het samenvattende oordeel: Robin de Raaffs Waiting for Miss Monroe is geen 'Meisterstück'. index |
|