CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2025 |
Giacomo Puccini componeerde als twintiger de Messa di Gloria als afstudeerproject. Ook de op dit album vertegenwoordigde Preludio sinfonico mag ertoe worden gerekend, terwijl het aangrijpende strijkkwartet Crisantemi (hier in een bewerking van Lucas Dew) voor strijkorkest volgens de componist in slechts één nacht werd gecomponeerd naar aanleiding van de dood van Amedeo, de hertog van Savoye in 1890. Sommige fragmenten uit de Messa kregen later een plekje in ander werk van Puccini: snippers uit het Kyrie verhuisden naar Edgar en die merkwaardige, luchtige mars het Agnus Dei bracht het tot madrigaal in Manon Lescaut , waar we in het vierde bedrijf ook de twee belangrijkste thema's uit Crisantemi terughoren. Dit zijn werken van een muzikaal zeer talentvolle adolescent die de expressieve wereld van de opera al tot het zijne heeft weten te maken, maar waarin de invloeden van een grootheid als Verdi al even onmiskenbaar present zijn. En hij leerde blijkbaar al vroeg in zijn creatieve loopbaan om fuga's te componeren, getuige het 'Cum sancto spiritu'. De opname van de Messa is live, maar het kost enige moeite om daaruit de aanwezigheid van het publiek af te leiden. Jammer, wat het kan sfeer verhogend uitpakken. De in de Herz-Jesu-Kirche in München-Neuhausen gemaakte opname heeft als nadeel dat de koor- en orkestklank vanaf forte algauw minder doorzichtig en congestief wordt, hetgeen duidelijk ten koste gaat van de detaillering en bovendien het zicht op de stemvoering belemmert. Voorts kan het levendiger en vooral luchtiger, zoals Antonio Pappano en Gustavo Gimeno eerder hebben in hun (studio)opname van de Messa. Tomislav Mužek (tenor) en George Petean (bariton) vervullen hun rol met souplesse en glans, naast het uitstekend presterende Chor des Bayerischen Rundfunk en het Münchner Rundfunkorchester. De beide orkestwerken profiteren van de drogere akoestiek van Studio 1 van de Bayerische Rundfunk in München. index |
|