CD-recensie

 

© Aart van der Wal

 

Paganini: Vioolconcert nr. 1 in D, op. 6.

Saint-Saëns: Havanaise, op. 83 - Introduction et rondo capriccioso, op. 28.

Sarah Chang (viool), The Philadelphia Orchestra o.l.v. Wolfgang Sawallisch.

EMI CDC 555026-2 • 52' •


Paganini's op. 6 is vooral gericht op uiterlijke glitter en virtuositeit en dat mag best met enig effectbejag onder handen worden genomen. Chang jongleert met de lastigste dubbelgrepen,
octaafsprongen en glissandi en laat de strijkstok onvervaard over de snaren dartelen. En zelfs bij de lage grepen gaat het cantabile niet op de loop. De gloedvolle capriolen worden afgewisseld door een intense, warme toon. De klankrijke g-snaar weet zij een diepbronzen klank te ontlokken. In de grote cadens in het openingsdeel trekt zij wel alle virtuoze registers open, maar niet zonder de grandeur volop kansen te geven: zelfs het tweede thema uit het openingsdeel van Beethovens op. 61 komt hier duidelijk uit de verf. Het middendeel verzandt niet in plakkerige frases (tempovoorschrift: adagio expressivo), maar behoudt de nodige frisheid door snedig articuleren in andante-tempo. De finale wordt door haar met spitse bravour raak getypeerd. Na een zeer geslaagde Havanaise met een zwoel en enigszins melancholiek begin, en in het vervolg ritmisch scherp afgekaderd en gepassioneerd, is op. 83 het sluitstuk dat er wezen mag. Een onwaarschijnlijk mooie, diep doorleefde introductie en een echt capricieus middendeel, waarin virtuoze, glinsterende violistiek wordt afgewisseld door een zangerige toon die ook emotioneel ver reikt. Sawallisch begeleidt niet alleen trefzeker en alert, maar ook met giusto, waarbij het eruptieve karakter bepaald niet wordt geschuwd. De in Memorial Hall in Philadelphia gemaakte opname biedt een fractie te veel nagalm, maar laat duidelijk horen dat de EMI-technici ook in deze lastige akoestiek van wanten weten.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links