© Aart van der Wal, augustus 2021

Mozart: Serenade nr. 6 in d, KV 239 (Serenata Notturna) - Cassation in G, KV 63 - Concertone in C, KV 190

Ensemble 415
Alpha 618 • 71' •
Opname: juli 2005, Volkshaus, Bazel

Drie werken van Mozart, gecomponeerd toen hij nog in Salzburg woonde en werkte. Geen grote meesterwerken in de strikte zin van het woord (die zouden pas later komen), maar wel meer dan goed genoeg voor concertzaal en studio.

Het door Chiara Banchini geleide Ensemble 415 huisvestte ten tijde van deze opname een aantal topmusici waarvan Amandine Beyer uiteindelijk de bekendste is geworden. Op het spel valt niets aan te merken: snedig, puntig, evocatief, volmaakte gefraseerd en gearticuleerd, met het aanstekelijke joie de vivre dat deze muziek als een handschoen past. Jammer dat het ensemble, opgericht in 1981 en zich met name richtend op Barok en Klassiek, in 2001 voorgoed van het podium verdween.

Aardig misschien om te vermelden dat de Serenata Notturna is geconcipieerd voor twee ensembles, al wordt dat in de meeste stereo-opnamen wat de positionering betreft meestal niet voldoende duidelijk (wat door de gekozen opzet gelukkig minder geldt voor Bartóks Muziek voor snaren, slagwerk en celesta, dat eveneens voor twee ensembles is geconcipieerd). In ensemble 1 schitteren de solisten (met contrabas) en in ensemble 2 spelen naast de twee violen, altviool en cello de pauken (met een bijna demonstratieve roffel in het Menuet!) een belangrijke rol.

Waarmee wat mij betreft alles is gezegd. Bijna dan, want dit betreft een heruitgave van het album dat in 2005 door Zig-Zag Territoires op de markt werd gebracht onder catalogusnr. ZZT 06030.