© Aart van der Wal, november 2008

Mozart: Pianoconcert nr. 21 in C, KV 467 - nr. 22 in Es, KV 482.

Jonathan Biss (piano), Orpheus Chamber Orchestra o.l.v. de solist.

EMI Classics 2 17270 2 3 • 61' •

Live-opname 15-16 maart 2008, Lefrak Concert Hall, Queens College, Flushing, New York.

Misschien denkt u wel: wéér pianoconcerten van Mozart, en dan ook nog een van zijn populairste (KV 467)? Maar schijn bedriegt. Wat deze uitvoeringen zo fascinerend maakt zijn Biss' eigen cadensen (alleen in het slotdeel van in KV 467 speelt hij de cadens van Dinu Lipatti) en de bijna frank en vrije versieringen die de beide vertolkingen ver verheffen boven het (overigens wel hoge) gemiddelde. De gekozen tempi sluiten als een handschoen rond Biss' visie op deze concerten, al moet worden gezegd dat in de langzame delen een fractie hoger tempo mij welkom zou zijn geweest. Het momentum (feestelijke trompetten en pauken laten daar al evenmin enig misverstand over bestaan) wordt van begin tot eind vastgehouden, maar belangrijker is misschien toch wel dat deze interpretaties een bijna quasi improviserend karakter aannemen. Pauken en trompetten verhogen de feestelijke contouren

Otto Klemperer meende dat de Mozart-concerten het niet zonder dirigent kunnen stellen. Maurizio Pollini (DG) heeft die visie helaas bevestigd (klik hier), maar Biss toont - evenals bijvoorbeeld Daniel Barenboim - het tegendeel aan: vanachter de vleugel houdt hij de orkestrale teugels niet alleen strak in handen, maar geeft het ensemble ook voldoende expressieve ruimte en reliëf. Dat geldt ook voor de belangrijke rol van de houtblazers, die naast hun pregnante obbligati inbreng ook in de vele solopassages bijzonder fraai samensmelten met de pianoklank (in KV 482 heeft Mozart de hobo's ingeruild voor de klarinetten).

De vele eerdere opnamen van het Orpheus Chamber Orchestra voor het DG-label hebben me zelden kunnen bekoren. Van live-concerten weet ik dat de scherpe, agressieve strijkersklank uitsluitend op het conto van de opnametechnici kunnen worden geschreven, wat door deze prachtige EMI-opname nog eens uitdrukkelijk wordt bevestigd: het staat er allemaal vlekkloos op, met de bijzonder fraaie pianoklank in optimale balans met het orkest.