CD-recensie
© Aart van der Wal, maart 2017
|
Harmonia Mundi legt met de driedelige, geheel aan Monteverdi gewijde madrigaalserie veel eer in. Paul Agnew (hij leidt niet alleen het ensemble Les Arts Florissants uitmuntend maar laat ook vocaal horen dat hij in dit repertoire zijn mannetje staat) beschouwt de madrigalen als Monteverdi' muzikale 'autobiografie', een opvatting die ik van harte ondersteun. Zo heeft deze serie met een representatieve selectie van deze 'madrigali' ook op cd gestalte gekregen: deel 1 met de madrigaalboeken 1 t/m 3, is gewijd aan Monteverdi in Cremona (waar hij 450 jaar geleden werd geboren), deel 2, met de boeken 4 t/m 6, aan zijn periode in Mantua (Mantova) en het reeds besproken derde deel met de boeken 7 en 8 in Venetië. Anders dan we vaak horen koos Agnew voor een stemmenweefsel dat zich niet heeft toelegt op keurig afgeronde contouren, op vooraal mooi zingen, maar op het puur retorisch expressieve karakter van de individuele stemmen. Het is juist die verscheidenheid die een bijzondere eenheid teweegbrengt en een discours oplevert dat daardoor spannender, avontuurlijker en meer kleurrijk is. Natuurlijk, de sterke verbondenheid tussen tekst en muziek is voortdurend evident, maar het is de melodische en ritmische accentuering die hier het echt vlees op de botten brengt. Of het nu om gewonnen of verloren liefde gaat, om harde strijd of beschouwende berusting, het is de spitsvondigheid van de tekstuele en muzikale uitdrukking die uiteindelijk bepalend is voor onze eigen beleving ervan. Wat Agnew betreft is zijn kompas in dit repertoire duidelijk: we moeten er niet vanaf een afstand naar kijken, maar ons er middenin voelen. Zo ondergaan we deze gehele serie, drie cd's lang, zonder ook maar een spoor van een inzinking. Zoals ik al eerder schreef is het aan deze uitmuntende retorische expressie te danken dat aan deze wonderschone muziek voortdurend nieuwe facetten worden geslepen. Het is een prestatie van jewelste. Agnew en het ensemble nemen ons mee op een fascinerende tocht die begint in Monteverdi's geboorteplaats Cremona, waar hij zijn eerste stappen heeft gezet in de madrigaalkunst, toen nog volop bezig zijn eigen stijl te vinden, om de muzikale reisvervolgens voort te zetten naar het cultureel veel rijkere Mantua, waar een inmiddels volleerd meester feilloos de weg weet in de hoge kunst van het affect, om dan ten slotte te eindigen in Venetië, waar Monteverdi in zijn voortdurende drang tot vernieuwing ook in de deze kunstvorm zijn hoogste troeven weet uit te spelen. index |
|