© Aart van der Wal, augustus 2017

Mahler: Kindertotenlieder - Lieder eines fahrenden Gesellen - Rückert-Lieder

Alice Coote (mezzosopraan), Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Gerd Albrecht

Pentatone PTC 5186576 • 62' •
Opname: november 2015 en juni 2016, NedPhO-Koepel, Amsterdam

In dit Mahler-recital zijn orkest en dirigent overtuigender dan de soliste. Het probleem is dus de Engelse mezzo Alice Coote, die zich hier althans vocaaltechnisch met een nogal wisselvallige interpretatie presenteert. Ze kent haar Mahler, ze is interpretatief zelfs brilliant, maar dat gaat helaas enigszins verloren door een niet altijd zorgvuldige frasering en een tekort aan structurele samenhang. Dat kent volgens mij slechts een puur technische oorzaak: ongelijkmatigheid in de melodievoering, wat - hoe kan het ook anders - ten koste gaat van het door Mahler met fijne penseelstreken aangebrachte filigreine lijnenspel. Raffinement, maar ook finesse huist immers ook in pure techniek. Dat is in dit geval extra jammer omdat haar vertolkingen wel degelijk exemplarisch doorleefd zijn en bovendien getuigen van een grote expressieve reikwijdte die uiterst smaakvol wordt gedoseerd. Haar dynamische nuancering treft het hart, waaraan het fraai spelende orkest zich moeiteloos en met dezelfde overtuigingskracht aansluit.
De opname is schitterend: Erdo Groot en Lauran Jurrius hebben er weer een meesterstuk van gemaakt. PentaTone verdient echter toch een stevige reprimande: de liedteksten schitteren door afwezigheid, wat zeker voor een uitgave als dit onbegrijpelijk is (de boodschap lijkt te zijn: pluk het maar van het internet). En waarom wordt Alice Coote op de cover van het boekje als sopraan geafficheerd? Zij is toch echt een lyrische mezzo. Wel is er een toelichting. Dat wel, gelukkig.