CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juni 2010

 

 
   
   
   
   
   
   
   
 

Bruno Maderna - Complete works for orchestra (vol. 1)

Composizione nr. 1 (voor orkest) (1948/49) - nr. 2 (voor orkest) (1950) - Studi per 'Il Processo' di Franz Kafka (voor spreekstem, sopraan en orkest) (1950) - Improvvisazione nr. 1 (voor orkest) (1952) - Improvvisazione nr. 2 (voor orkest) (1953).

Michael Quast (spreekstem), Claudia Barainsky (sopraan), hr-Sinfonieorchester/Frankfurt Radio Sinfonieorchester o.l.v. Arturo Tamayo.

NEOS 10933 • 73' • (sacd)

 

Bruno Maderna -
Complete works for orchestra (vol. 2)

Composizione in tre tempi (1954) - Concerto per flauto e orchestre (1954) - Aria (voor sopraan, fluit en orkest) (1964) - Dimensioni III (voor fluit en orkest) (1962/63) - Stele per Diotima (voor orkest) (1966).

Claudia Barainsky (sopraan), Thaddeus Watson, Sebastian Wittiber en Clara Andrada de la Calle (fluit), Jochen Tschabrun (klarinet), Ulrich Büsing (basklarinet), John MacDonald (hoorn), Alejandro Rutkauskas (viool), hr-Sinfonieorchester/Frankfurt Radio Sinfonieorchester o.l.v. Arturo Tamayo.

NEOS 10934 • 76' • (sacd)

(Klik hier voor deel 3)

www.neos-music.com


Een aanwinst van jewelste, deze fenomenaal uitgevoerde en tot in de puntjes verzorgde serie van alle orkestwerken van Bruno Maderna (1920-1973) en dan ook nog gevat in in superieure opnamen. Mijn liefje wat wil je nog meer! Deze uitgaven vormen zowel een eerbetoon aan een van de grootste componisten en musici uit de tweede helft van de twintigste eeuw als een fascinerend inzicht in de verschillende componeerstijlen waarvan Maderna zich heeft bediend. In deze twee delen (de recensie van het derde deel volgt hopelijk binnen afzienbare termijn) gaat het om de orkestwerken die tussen 1948 en 1966 ontstonden. Vanaf 1950 bezocht Maderna de bekende zomercursussen in Darmstadt, hij doceerde er en kwam er in contact met zijn tweede echtgenote, met wie hij zich uiteindelijk in deze stad vestigde. In dit verband verwijs ik graag naar het artikel van Leo Samama over Maderna (klik hier).

Wat deze beide cd's betreft wordt de kern van deze anthologie gevormd door Maderna's experimenten in het post-seriële domein, waarin zijn zoektocht naar nieuwe harmonische modellen zich vertaald naar intense dramatiek. Of waarbij het nu juist precies andersom is: dat die dramatiek toen bij Maderna voorop heeft gestaan en dat hij voor de realisatie daarvan een nieuw harmonisch woordenboek schiep.Het verhoudt zich uitstekend tot Maderna's praktische kant als componist: componeren voor zijn musici, zoals uit deze NEOS-uitgave weer zo duidelijk blijkt.

De opnamen werden in november 2005 en 2006 gemaakt in de hr-Sendersaal in Frankfurt door Rüdiger Orth en Thomas Eschler. Een fantastisch resultaat dat zowel de muziek van Maderna als de uitvoeringen in een glorieus licht zet.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links