Bruno Maderna - Complete works for orchestra (vol. 1)
Composizione nr. 1 (voor orkest) (1948/49) - nr. 2 (voor orkest) (1950) - Studi per 'Il Processo' di Franz Kafka (voor spreekstem, sopraan en orkest) (1950) - Improvvisazione nr. 1 (voor orkest) (1952) - Improvvisazione nr. 2 (voor orkest) (1953).
Michael Quast (spreekstem), Claudia Barainsky (sopraan), hr-Sinfonieorchester/Frankfurt
Radio Sinfonieorchester o.l.v. Arturo Tamayo.
NEOS 10933 • 73' • (sacd)
Bruno Maderna -
Complete works for orchestra (vol. 2)
Composizione in tre tempi (1954) - Concerto per flauto e orchestre (1954)
- Aria (voor sopraan, fluit en orkest) (1964) - Dimensioni III (voor fluit
en orkest) (1962/63) - Stele per Diotima (voor orkest) (1966).
Claudia Barainsky (sopraan), Thaddeus Watson, Sebastian Wittiber en Clara
Andrada de la Calle (fluit), Jochen Tschabrun (klarinet), Ulrich Büsing
(basklarinet), John MacDonald (hoorn), Alejandro Rutkauskas (viool), hr-Sinfonieorchester/Frankfurt
Radio Sinfonieorchester o.l.v. Arturo Tamayo.
NEOS 10934 • 76' • (sacd)
(Klik hier voor deel 3)
www.neos-music.com
Een aanwinst van jewelste, deze fenomenaal uitgevoerde en tot in de puntjes verzorgde serie van alle orkestwerken van Bruno
Maderna (1920-1973) en dan ook nog gevat in in superieure opnamen. Mijn liefje wat wil je nog meer! Deze uitgaven
vormen zowel een eerbetoon aan een van de grootste componisten en musici
uit de tweede helft van de twintigste eeuw als een fascinerend inzicht
in de verschillende componeerstijlen waarvan Maderna zich heeft bediend.
In deze twee delen (de recensie van het derde deel volgt hopelijk
binnen afzienbare termijn) gaat het om de orkestwerken die tussen 1948
en 1966 ontstonden. Vanaf 1950 bezocht Maderna de bekende zomercursussen
in Darmstadt, hij doceerde er en kwam er in contact met zijn tweede echtgenote,
met wie hij zich uiteindelijk in deze stad vestigde. In dit verband verwijs
ik graag naar het artikel van Leo Samama over Maderna (klik
hier).
Wat deze beide cd's betreft wordt de kern van deze anthologie gevormd door Maderna's
experimenten in het post-seriële domein, waarin zijn zoektocht naar
nieuwe harmonische modellen zich vertaald naar intense dramatiek. Of waarbij
het nu juist precies andersom is: dat die dramatiek toen bij Maderna voorop
heeft gestaan en dat hij voor de realisatie daarvan een nieuw harmonisch
woordenboek schiep.Het verhoudt zich uitstekend tot Maderna's praktische
kant als componist: componeren voor zijn musici, zoals uit deze NEOS-uitgave
weer zo duidelijk blijkt.
De opnamen werden in november 2005 en 2006 gemaakt in de hr-Sendersaal
in Frankfurt door Rüdiger Orth en Thomas Eschler. Een fantastisch
resultaat dat zowel de muziek van Maderna als de uitvoeringen in een glorieus
licht zet.
|