CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2004

 

Loewe: Liederen en Balladen (deel 7)

Herr Oluf, op. 2 nr. 2 - Der Pilgrim vor St. Just, op. 99 nr. 3 - Die Uhr, op. 123 nr. 2 - Kaiser Otto's Weihnachtsfeier, op. 121 nr. 1 - Der Mohrenfürst, op. 97 nr. 1- Die Mohrenfürstin, op. 97 nr. 2 - Der Mohrenfürst auf der Messe, op. 97 nr. 3 - Hueska, op. 108 nr. 2 - Trommel-Ständchen, op. 123 nr. 2 - Graf Eberstein, op. 9 - General Schwerin, op. 61 nr. 2 - Landgraf Ludwig, op. 67 nr. 3 - Die Gruft der Liebenden, op. 21.

Andreas Schmidt (bariton), Cord Garben (piano).

CPO 999305-2 • 78' •


Schmidt en Garben hebben de toch wel ondankbare taak op zich genomen om Loewes liederen balladen integraal vast te leggen. Integraal in die zin dat ik me toch wel kan voorstellen dat een deel van Loewes enorme productie uiteindelijk toch niet op cd zal verschijnen. Er zijn immers nogal wat teksten die toen wel in het tijdsbeeld pasten, maar zeker vandaag de dag eigenlijk niet meer kunnen, maar het valt in ieder geval nauwelijks voor te stellen dat de vertolkers zich uiteindelijk ook nog zullen wagen aan de ronduit dubieuze en holle retoriek in de sfeer van Voor Volk en Vaderland, en dan menigmaal ook nog voorzien van een racistische tintje.

Althans: zoals we er nu tegenaan kijken. Schmidt krijgt, naarmate zijn aandeel in deze cyclus vordert, meer en meer grip op zowel de grimmige en dramatische als de meer lyrische toonzettingen en komt ook de invloed van zijn leermeester, Dietrich Fischer-Dieskau, sterker tot gelding. Dat blijkt o.a. uit de manier waarop hij woorden 'inkleurt' en bij sommige lettergrepen veelbetekenende 'pauzes' inlast om binnen het dramatische discours een maximaal effect te bereiken. Zijn eigen visie op deze liederen wordt nog versterkt door de manier waarop hij van de accentueringsmogelijkheden gebruik maakt: verre van schools, eerder verrassend en wanneer nodig ook met grote kracht (zoals in het weerbarstige Der Pilgrim vor St. Just). Schmidts speelt zijn sterkste troeven uit in de dramatisch getinte liederen. Zijn meeslependheid is dan overweldigend, met een fabuleuze techniek als de rots in de branding. Garben is niet minder op dreef: zijn pianospel begint me meer en meer te imponeren.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links