CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2007


 

Hummel: Pianokwintet in es, op. 87.

Dussek: Pianokwintet in f, op. 41.

Onslow: Pianokwintet in G, op. 76.

Nepomuk Pianoforte Quintet.

Brilliant Classics 93203 • 79' •

 

 


Een bijna tot aan de limiet gevulde cd met drie prachtwerken in de periferie rond Mozart en Beethoven, met groot elan en met veel verve verdedigd door vijf jonge musici, die ieder een authentiek instrument in casu een replica bespelen: Riko Fukuda (kopie van een Graf fortepiano uit 1824, een Kirckman uit 1798 en een Erard uit 1837 uit de collecties van Edwin Beunk en Marijke Schouten), Franc Polman (viool van Hendrik Jacobs uit 1701), Elisabeth Smalt (altviool van Andrea Postacchini uit ca. 1830), Jan Insinger (cello uit de werkplaats van Joseph Panormo, ca. 1820) en ten slotte Pieter Smithuijsen (contrabas van een anonieme maker uit Hongarije, late 18de eeuw).

Het Nepomuk Piano Quintet (foto: Marco Borggreve)

Wie eerst wil proeven? De finale (allegro agitato) van Hummels op. 87 is dan de ideale toegangspoort tot de rest van de cd. Maar ook het adagio espressivo non troppo van Dusseks op. 41 is zeker niet te versmaden. Fraaie legato- en spanningsbogen tillen deze muziek eigenlijk boven zichzelf uit. Dat is ook precies wat het Nepomuk Piano Quintet hier doet: een uiterst warm en overtuigend pleidooi houden voor muziek die lange tijd onder het stof bedolven heeft gelegen, maar dankzij dit soort uitstekende uitvoeringen haar bestaansrecht wel degelijk bewijst.

De in februari 2006 gemaakte opname van Peter Arts is bijzonder geslaagd: helder, doortekend, de instrumenten fraai afgebeeld in de niet al te ruime akoestiek van de Doopsgezinde kerk in Deventer.

Mede met dank aan het (Anton) Kersjes Fonds!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links