CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2013

 

 

(Imogen) Holst: Mis in a (1927) - A Hymne to Christ (1940) - Three Psalms (1043) - Welcome Joy and welcome Sorrow (1950) - Hello my fancy, whither wilt thou go? (1972)

Britten/I. Holst: Rejoice in the Lamb: A Festival Cantata (1952) (georkestreerd door Imogen Holst)

Choir of Clare College, Cambridge - Dmitri Ensemble, Tanya Houghton (harp), Cressida Sharp (sopraan), Robert Cross (countertenor), Stefan Kennedy (tenor), Dominic Sedgwick (bas), Graham Ross (dirigent)

Harmonia Mundi HMU 907576 • 73' •

Opname: juli 2011, All Hallows' Church, Gospel Oak, Londen


'All world premiere recordings' staat op het doosje vermeld; en daar hoort in dit geval tevens Brittens 'Rejoice the Lamb' bij, want het werk verschijnt hier, oorspronkelijk geschreven voor vocale solisten, a capella koor en orgel, voor het eerst in de orkestratie van Imogen Holst, de dochter en biograaf van Gustav Holst 1874-1934).

Ook Imogen Claire Holst (1907-1984) componeerde, maar ze is toch vooral bekend geworden door haar musicologische bijdragen: niet alleen publiceerde zij in 1974 de volledige werkcatalogus van de composities van Gustav Holst, maar ze schreef ook een aantal diepgravende biografieën over andere componisten, waaronder Bach, Byrd en Britten. Met Britten onderhield ze een langdurige artistieke relatie: van 1952 tot 1964 was zij zijn belangrijkste 'hulp in de muzikale huishouding' en van 1956 tot 1977 artistiek leider van het beroemde Aldeburgh Festival. Als uitvoerend musicus had Imogen het beduidend moeilijker: een chronische aderonsteking verhinderde een glanzende carrière als concertpianiste, wat haar gelukkig niet afhield van het dirigeren.

Ondanks gedegen compositielessen (haar belangrijkste leraar was Ralph Vaughan Williams) en de prijzen die zij met haar werk in de wacht wist te slepen, zijn haar composities toch niet tot het grote publiek doorgedrongen. De oorzaak ligt mogelijk eerder in het nogal behoudende karakter dan in de kwaliteit ervan, want het niveau is consistent hoog: Imogen Holst wist precies hoe ze voor bepaalde ensembles moest componeren, zoals ook blijkt uit deze cd; terwijl ze ook op het gebied van de orkestratie van wanten wist, getuige de flonkerende zetting van Brittens Rejoice in the Lamb.

Het behoudende karakter van haar componeerstijl vinden we met name terug in de Mis in a, waarin de invloed van haar docent Vaughan Williams duidelijk waarneembaar is, terwijl Welcome Joy and welcome Sorrow, een opdrachtwerk van Britten voor het Aldeburgh Festival in 1952, min of meer een hommage lijkt aan de opdrachtgever: er is onmiskenbaar sprake van een kruisbestuiving tussen dit koorstuk (a capella, met uitsluitend harpbegeleiding) en Brittens 'A Ceremony of Carols', dat weliswaar precies tien jaar eerder werd gecomponeerd maar waarin een progressievere toon wordt aangeslagen.

'A Hymne to Christ' op teksten van de Engelse dichter John Donne (1572-1631) kent naast grote eenvoud een bijna mystieke schoonheid. Dit in tegenstelling tot de 'Three Psalms' (nr. 56, 80 en 91) die, gemeten naar Holsts muzikale karakterschildering, van de op deze cd verzamelde werken het meest vooruitstrevend zijn, met felle dramatische accenten en de bitse dissonanten.

Imogen Holst componeerde het kleurrijke 'Hallo my fancy, wither wilt thou go?' voor koor a capella ter gelegenheid van de viering van het tweede lustrum van het door haar opgerichte ' The Purcell Consort of Voices'. Het gelijknamige gedicht van William Cleland (ca. 1661-1689) moet haar bijzonder hebben geïnspireerd, getuige de kleurrijke, plastische beschrijving die zij in noten wist te vangen. De gecondenseerde schrijfstijl laat in net zes minuten een ware wonderwereld ontstaan.

Het belang van deze goed gedocumenteerde uitgave (de gezongen teksten ontbreken gelukkig niet) wordt nog eens onderstreept door de schitterende koor- en ensembleklank die dankzij de magnifieke opname even magnifiek uit de luidsprekers komt. Niet alleen met het oog op het Britten-jaar dat al in volle omvang is losgebarsten (de componist werd op 22 november 1913 geboren) is de cd-verdoeking van Holsts orkestratie van Brittens 'Rejoice in the Lamb' al een mijlpaal op zich, maar ook de koorwerken verdienen het om te worden uitgevoerd, al zijn dit geen stukken die in de Tiende van Tijl ooit een plaatsje zullen krijgen. Geen 'music for the millions' dus, maar meer iets voor de fijnproevers.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links